Miejskie Przedszkole nr 14 w Płocku
Prowadząca: Ewa Chylińska
Temat: Owocowy szaszłyk pełen witamin
Cele ogólne:
Wyrabianie nawyków prozdrowotnych poprzez zachęcanie do zdrowego odżywiania się.
Wdrażanie do systematycznego spożywania owoców i picia soków owocowych.
Cele szczegółowe:
- wypowiada się na temat utworu literackiego, analizuje go i wyciąga wnioski
- podaje nazwy produktów zdrowych i szkodliwych dla zdrowia
- nazywa wybrane owoce i określa ich charakterystyczne cechy
- potrafi rozpoznać owoce po kształcie, zapachu i smaku
- poznaje Piramidę Zdrowego Żywienia
- wie, że należy jeść owoce, bo zawierają witaminy konieczne dla zdrowia
- klasyfikuje obrazki pod względem kształtu
- układa w kolejności obrazki historyjki obrazkowej
- wie, że owoce przed spożyciem trzeba umyć
- prawidłowo myje ręce przed kontaktem z jedzeniem
- komponuje owocowy szaszłyk
- bezpiecznie posługuje się wykałaczką
- przelicza elementy w znanym sobie zakresie
- sprawnie reaguje na ustalone sygnały
- ilustruje tekst piosenki ruchem
- porusza się zgodnie z rytmem słyszanej melodii
Metody:
Według Marii Kwiatowskiej:
- słowna: opowiadanie, wiersz, instrukcja i objaśnienie
- oglądowa: pokaz, obserwacja
- czynna: zadań stawianych do wykonania, kierowania własną działalnością dziecka
Burza mózgów Alexa Osborna
Metoda dramy wg Gavina Boltona:
- proste doświadczenia (ćwiczenia rozwijające wrażliwość dotykową, smakową i węchową)
- inne formy artystyczne (ilustrowanie piosenki ruchem)
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna.
Środki dydaktyczne:
tekst wiersza St. Jachowicza „Chory kotek”, Piramida Zdrowego Żywienia, koszyk z owocami, opaska do przewiązania oczu, paczka cukierków, czekolada, jabłka i gruszki wycięte z samoprzylepnego papieru do przyklejenia na ubrania, historyjka obrazkowa „Sałatka owocowa”, sok „Kubuś”, pokrojone surowe owoce (jabłka, gruszki, banany, winogrona, kiwi, cytryna), długie wykałaczki, tamburyn, nagranie CD piosenki „Małe czerwone jabłuszko”, odtwarzacz CD
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie do tematu zajęć
Nauczycielka wywołuje atmosferę zaciekawienia podchodząc do kotka ułożonego w łóżku. Zaprasza do siebie dzieci. Zakłada na szyję stetoskop i recytując utwór Stanisława Jachowicza „Chory kotek”, inscenizuje jego treść.
2. Rozmowa na temat wiersza
Nauczycielka rozmawia z dziećmi na temat wiersza, zadaje im pytania: Co się wydarzyło? Kto był chory? Kto przyszedł do chorego? Co powiedział doktor? Dlaczego kotek zachorował? Pytania mają doprowadzić dzieci do wniosku, że bardzo ważne jest to, co zjadamy, więc trzeba jeść tylko zdrowe produkty i nie wolno się przejadać.
3. Burza mózgów „Co jest zdrowe, a co nie?”
Dzieci podają propozycje pokarmów zdrowych i szkodliwych dla zdrowia, Wypowiadając się uzasadniają swój wybór, np. słodycze są niezdrowe, bo psują zęby, owoce i warzywa są zdrowe, bo mają witaminy itp.
Nauczycielka prezentuje Piramidę Zdrowego Żywienia. Dzieci wymieniają produkty znajdujące się na kolejnych jej piętrach i stwierdzają, że jedno piętro Piramidy to owoce i warzywa. Brak witamin prowadzi do osłabienia organizmu i różnych chorób.
4. Zabawa ruchowa z elementami klasyfikacji „Zbieramy owoce”
Dzieci swobodnie poruszają się po sali w rytm tamburyna. Gdy nauczycielka przestaje grać, dzieci zbierają z dywanu papierowe owoce i klasyfikując je składają do odpowiednich pudełek oznaczonych emblematami: jabłko, gruszka, banan.
5. Ćwiczenia rozwijające wrażliwość zmysłu węchu i dotyku „Jaki to owoc?”
Nauczycielka prezentuje dzieciom koszyk, w którym znajduje się „coś”. Zadanie dzieci polega na odgadnięciu, co takiego się w nim znajduje? Chętne dzieci z zawiązanymi oczami wyjmują z koszyka owoc i za pomocą dotyku i węchu, sprawdzają jak pachną, czy są miękkie czy twarde, jaki mają kształt, starając się odgadnąć jego nazwę. Następnie opisują jego cechy.
6. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Szukaj pary”
Dzieci mają przyklejone do ubrań jabłko lub gruszkę. Odszukują osobę z emblematem jabłka lub gruszki, tak aby w parze znajdowała się gruszka z jabłkiem. Na dźwięk tamburyna, kilkakrotnie zmieniają partnerów, ale za każdym razem musi to być jabłko z gruszką.
7. Zabawa ilustracyjna do piosenki „Małe czerwone jabłuszko”
Dzieci w parach (jabłko z gruszką) tańczą w rytm piosenki ilustrując ruchem jej tekst. Gdy muzyka cichnie dzieci zmieniają partnerów w parze i z nim tańczą dalej.
8. Ćwiczenia rozwijające wrażliwość zmysłu smaku „Co to za owoc?”
Chętne dziecko z zawiązanymi oczami kosztuje cząstkę owocu, określa jego smak i odgaduje jego nazwę. Koledzy sprawdzają, czy dobrze zgadło. Nauczycielka dla wyostrzenia czujności dzieci, podaje im do posmakowania cząstkę czekolady. Wyjaśnia, że jedzenie słodyczy w małych ilościach jest dopuszczalne, ale dobrze jest później umyć zęby.
9. Historyjka obrazkowa „Sałatka owocowa”
Dzieci oglądają obrazki historyjki i układają je według następujących po sobie zdarzeń. Swobodnie wypowiadają się na ich temat. Zauważają, że z owoców można robić różne sałatki, a także wyciskać soki. Ważną kwestią jest tu konieczność mycia owoców przed zjedzeniem ich oraz mycia rąk przed kontaktem z jedzeniem.
10. Czynności higieniczne w łazience - mycie rąk
11. Działalność praktyczna „Owocowy szaszłyk”
Nauczycielka objaśnia dzieciom, na czym polega wykonanie szaszłyku. Każde dziecko dostaje długą wykałaczkę i nadziewa na nią pokrojone owoce: jabłka, banany, winogrona, kiwi itp. Następnie dzieci opisują, co założyły na wykałaczkę i przeliczają, z ilu cząstek składa się ich owocowa kompozycja. Na koniec zjadają przygotowany przez siebie szaszłyk.
12. Ewaluacja zajęć
Dzieci wypowiadają się, co ich zaciekawiło, co się podobało, a co sprawiło im trudność.
13. Zakończenie zajęć
Nauczycielka zachęca dzieci do systematycznego jedzenia owoców i picia soków owocowych. Recytuje wierszyk:
Nie jedz chipsów, nie pij coli, bo cię brzuch od nich rozboli.
Jedz owoce i warzywa, bo to zdrowo cię odżywia.
Następnie dziękuje dzieciom za aktywny udział w zajęciach i włącza nagranie piosenki „Witaminki, witaminki”. Dzieci tańczą w parach, na refren zatrzymują się i śpiewają z jednoczesnym wyklaskiwaniem jego rytmu.