"Moja Ziemia - mój dom"
Zajęcia dla dzieci 6-letnich z zakresu edukacji przyrodniczej.
Cele ogólne:
- uświadomienie dzieciom roli, jaką odgrywa czyste środowisko w życiu człowieka
- poszerzanie wiedzy dzieci nt. niebezpieczeństw, jakie zagrażają przyrodzie ze strony ludzi.
Cele operacyjne:
Dziecko
- rozumie wpływ środowiska na nasze zdrowie,
- wie, w jaki sposób działalność człowieka może szkodzić środowisku,
- zna sposoby eliminacji zanieczyszczenia środowiska,
- potrafi wymienić pozytywne i negatywne wpływy środowiska na zdrowie człowieka,
- rozumie pojęcia związane ze stosunkami przestrzennymi i potrafi się nimi posługiwać,
Metody:
- Rozmowa, opowiadanie
- Zadania realizowane przez dziecko
- Kierowanie własną aktywnością dziecka.
Środki dydaktyczne:
- mapa świata, obrazki ilustrujących opowiadanie „Matka Ziemia"
- płyta z muzyką A. Vivaldi - „Cztery pory roku”,
- koła wycięte z kartonu
- materiały plastyczne (pędzle, farby, papier kolorowy, klej, nożyczki, kulki z bibuły, piórka itp.).
1. Powitalna zabawa
Dzieci stoją w kole. Nauczyciel wita dzieci, które "lubią słońce, lubią się uśmiechać, nie lubią, gdy pada deszcz, lubią chodzić na spacer, itp.." (dzieci machają na powitanie, gdy zgadzają się ze słowami nauczyciela).
2. Opowiadanie "Matka Ziemia"
Nauczyciel opowiada o Ziemi. Za nim wisi lub stoi mapa świata, którą dzieci oglądały wcześniej. Podczas opowiadania nauczyciel posługuje się serią obrazków.
”Ziemia to nasz dom. Dawniej człowiek bardzo ją kochał i dbał o nią. Nazywał ją Matką Ziemią i nadał jej nawet imię - Gaja. Z czasem jednak ludzie zaczęli wykorzystywać bogactwa Ziemi do własnych celów - nie zastanawiając się nad tym, że swoimi działaniami bardzo jej szkodzą. Jest to jeden z głównych powodów, przez który Ziemia jest obecnie w bardzo złym stanie i potrzebuje naszej pomocy."
Nauczyciel prosi dzieci, żeby zastanowiły się w ciszy nad tym, czego życzą Ziemi i jaki prezent chciałyby jej sprawić - a następnie, by "rozesłały" swoje myśli dookoła. Dzieci mówią swoim kolegom i koleżankom, jakie to były życzenia.
3. Zabawa przy muzyce.
Dzieci tańczą - gdy melodia cichnie, naśladują swoim ciałem postać zwierzęcia lub rośliny, wybranej przez nauczyciela.
4. Nauczyciel zadaje dzieciom pytanie: „Jak chcielibyście, by wyglądała Ziemia za sto lat"? Dzieli dzieci na dwa zespoły i każdemu zespołowi daje duże kartonowe koło oraz przybory plastyczne. Prosi dzieci, by wspólnie podjęły decyzję, jak będzie wyglądać ich wymarzony świat i przedstawiły go na kartonie.
5. Omówienie prac i ich wystawa.