1. „Ptasi słowniczek” – ćwiczenie słuchu fonematycznego
Zapytaj dziecko, nazwa którego z wymienionych ptaków rozpoczyna się głoską:
D – rudzik, drozd, bogatka
J – wilga, jaskółka, szpak
G – świergotek, gil, wróbel
Ł – szpak, zięba, łabędź
E – bocian, sroka
C – wrona, cyranka, słowik
P – pustułka, kukułka, pierwiosnek
S – skowronek, kos
Zapytaj dziecko, nazwa którego z wymienionych ptaków ma na końcu głoskę:
D – rudzik, drozd, szpak
A – pustułka, kukułka, wilga
K – szpak, kos, skowronek
N – wróbel, wrona, bocian
Zapytaj dziecko, która nazwa wymienionych ptaków ma najmniej sylab:
kos, sroka, bocian,
słowik, gil, kukułka,
sowa, wrona, wilga,
wróbel, skowronek, szpak
Poproś o podzielenie podanych nazw ptaków na głoski: jaskółka, kukułka, skowronek, sroka, wróbel.
2. Zabawa matematyczna „W dziuplach wiewióreczki”.
Pewna wiewióreczka miała problem z orzeszkami, bo ciągle nie wiedziała, w której dziupli miała ich więcej. Za każdym razem, gdy je przeliczała, okazywało się, że jest ich albo mniej, albo więcej. A może Wy pomożecie w liczeniu orzeszków?
Przygotujcie 2 krążki/tasiemki/sznurki itp. np. koloru czerwonego i zielonego – to będą dziuple oraz po 2 zestawy np. klocków – orzeszków (po 7 w każdej dziupli).
Przeliczcie otrzymane orzeszki i określcie, czy jest ich tyle samo, ułóżcie 7 orzechów w jednej dziupli, a pozostałe 7 – w drugiej.
– Po spacerze ruda wiewióreczka przyszła do czerwonej dziupli i zjadła 1 orzeszek. Ile orzeszków jej zostało?
A ile orzeszków jest w zielonej dziupli? Czy jest ich tyle samo? O ile mniej orzeszków jest
w dziupli czerwonej?
– Wiewióreczka pobiegła do lasu spotkać się z jeżem, a kiedy wróciła, zjadła 3 orzeszki
z zielonej dziupli –porównywanie liczby orzeszków w obydwu dziuplach.
– Wiewióreczka postanowiła uzupełnić zapasy i wyruszyła na wycieczkę do lasu
w poszukiwaniu orzeszków.
Gdy już je znalazła, wskoczyła do zielonej dziupli i włożyła 2 orzeszki. Policzyła orzeszki
w każdej dziupli i okazało się, że... nie może się doliczyć. Pomóżcie i sprawdźcie, w której dziupli jest teraz więcej orzeszków (w obydwu dziuplach jest po 6).
– Dziękuję Wam bardzo za pomoc, teraz już wiem, że w każdej dziupli mam tyle samo orzeszków.
3. Opowieść ruchowa pt. „ Ptaki w lesie” – zabawa kształtująca aktywność twórczą.
W pewnym lesie w szumiących dębach (szum drzew i poruszanie ramionami)
mieszkały różne ptaki. (odgłosy ptaków)
Były tam: kukułki, dzięcioły, wróble, wrony, kruki, dudki i sowy.
Najczęściej siedziały na gałęzi, (naśladowanie siedzących ptaszków)
ale również w dziupli (tworzenie dziupli z rąk)
lub latały od drzewa do drzewa. (naśladowanie lotu ptaszków)
Czasem ptaszki nudziły się. (ziewanie i przeciąganie się)
Wtedy czyściły piórka, (czyszczenie rączek i nóżek)
drapały pazurkami korę, (drapanie paluszkami o podłogę)
stukały dzióbkami o drzewa (stukanie paluszkami o podłogę)
lub zaczynały wspólne śpiewy. (odgłosy ptaszków)
Kiedyś do lasu w szumiące dęby zabłąkała się kurka złotopiórka. (udawanie zabłąkanej kurki)
Ptaszki postanowiły jej pomóc. (okrzyk : hurra!!!)
Złapały ją za skrzydełka (dziecko prowadzi rodzicaza ręce)
i przeniosły przez rzeczkę wijącą wstążeczkę, (dzieci z rodzicem robią wężyka)
przez kłujące krzaki (bieganie na paluszkach i udawanie, że coś kłuje)
do białego kurnika. (robienie kółkai gdakanie, machając skrzydełkami)
Kurka im podziękowała, więc całuski im przesłała. (przesyłanie całusków)
Ptaszki do lasu wróciły i swoje śpiewy zawodziły. (naśladowanie lotu ptaszków i śpiewu).
4. „Drzewa” – zabawa plastyczna z wierszem.
Wyrecytuj treść rymowanki i rysuj zgodnie z jej treścią. Poproś, by dziecko powtórzyłosłowa i narysowały drzewo, a następnie pokolorowały korony drzew różnymi odcieniami zielonych kredek.
Drzewo
Dwie kreseczki proste,
Jedna biegnie krzywo,
Gdy razem połączysz,
To wyrośnie drzewo.
Bór
Pieniek obok pieńka,
Chmura, wiele chmur,
Połącz je z pieńkami,
A wyrośnie bór.
5. „Taniec ptaków” – dowolna improwizacja ruchowa do muzyki, reagowanie ruchem na tempo, dynamikę i barwę.
Dziecko dostaje dwa wachlarze (mogą być wykonane przez dziecko z kartki papieru). Podczas trwania utworu muzycznego dziecko naśladuje wachlarzami ruch ptasich skrzydeł i obrazuje charakter muzyki.
Utwór muzyczny: https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84