TEMAT IMPREZY : „ŚWIĘTO PIECZONEGO ZIEMNIAKA”
DZIEŃ: 06. 10. 2011r.
CZAS TRWANIA: ok. 2 godz.
MIEJSCE: Publiczne Przedszkole – ogród przedszkolny
UCZESTNICY: dyrektor, wszystkie dzieci z przedszkola, nauczycielki, personel
CELE GŁÓWNE:
- rozwijanie wiadomości na temat jesieni i ziemniaka
- rozwijanie ogólnej sprawności słuchowej podczas słuchania i śpiewania piosenek
- rozwijanie zmysłu smaku podczas kosztowania owoców i warzyw jesiennych
- kształtowanie form rywalizacji sportowych z zachowaniem zasady fair- play
- przekazywanie tradycji poprzez zabawowe układy elementów, poszerzenie wiedzy o ziemniakach
CELE OPERACYJNE: (dziecko)
- angażuje się w działania grupy, podejmuje wspólne zadania, współpracuje z innymi dziećmi,
- poznaje siebie jako członka wspólnoty przedszkola;
- przestrzega ustalonych zasad i reguł;
- potrafi wymienić kilka potraw zrobionych z ziemniaków;
- wie jak nazywają się warzywa, owoce – rozpoznaje je za pomocą zmysłu smaku
- rozwiązuje zagadki o darach jesieni
- rozumie polecenia nauczycielki oraz stara się wykonać je prawidłowo;
- czerpie radość i przyjemności ze wspólnej zabawy;
- ćwiczy ogólną sprawność ruchową oraz rozwija koordynację wzrokowo- ruchową
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- radio magnetofon,
- mikrofon
- płyta CD
- ławki, stoliki
- sylweta ziemniaka – cudaka
- pokrojone warzywa i owoce jesienne
- 6 szarf (3 kolory)
- 2 kosze z ziemniakami,
- ziemniaki, 3 drewniane łyżki
- chustki
- tacki, sztućce
- koszyk warzyw i owoców,
- sylwety warzyw i owoców z zagadek
- aparat fotograficzny
PRZEBIEG:
1. Przywitanie dzieci, nauczycielek, personelu w taki sposób, aby wszystkie osoby czuły się powitane. Osoby, których dotyczyło powitanie, klaszczą, uśmiechają się, podskakują i machają „na znak powitania”.
2. Przywitanie wszystkich dzieci pogadanką wprowadzającą do tematu.
Odsłonięcie sylwety najważniejszego gościa „Ziemniaka – Cudaka”
3. Hasło spotkania:
„Święto dziś ziemniaka mamy do zabawy zapraszamy” –wszystkie dzieci powtarzają hasło.
4. Wspólna rozgrzewka przy piosence ilustrowanej ruchem – „Gimnastyka”
Tworzenie trzech kół: (pierwsze dzieci 3, 3-4 latki, drugie dzieci 4, 5 latki, trzecie 5-6 latki)
5. Hasło spotkania.
6. Jesienne zagadki
Dzieci siadają do stolików (nauczycielka podchodzi do każdej grupy zadaje zagadkę i pokazuje sylwety warzyw i owoców z zagadek)
• Pierwsza zagadka dla dzieci z grupy „pszczółek”:
Ładnie pachną żółtą skórką,
kwaśny mają smak.
Zawierają witaminy,
wiemy, że to są...
(cytryny)
• Druga zagadka dla dzieci z grupy „biedronek”:
Dobra gotowana i dobra surowa,
choć nie pomarańcza,
jest pomarańczowa.
Kiedy za zielony
pochwycisz warkoczyk
i pociągniesz mocno,
wnet z ziemi wyskoczy.
(marchewka)
• Trzecia zagadka dla dzieci z grupy „mrówek”:
Skórka fioletowa
a miąższ pod nią złoty.
Smakuje wybornie
wszyscy wiecie o tym....
(śliwka)
• Czwarta zagadka dla dzieci z grupy „piesków”:
Ma gruby brzuszek i ogonek mały.
Będzie z niego pewnie
barszczyk doskonały
(burak)
• Piąta zagadka dla dzieci z grupy „misiów“:
Niedaleko od drzewa pada,
każdy je z ochotą zjada.
Okrąglutkie i rumiane,
na słoneczku dojrzewane. ...
(jabłko)
• Szósta zagadka dla dzieci z grupy „leśne duszki”:
Jaka to głowa,
duża czy mała,
z zielonych liści
składa się cała?
(kapusta)
• Ostatnia siódma zagadka dla dzieci z grupy „zajączki“:
W ziemi się rodzą,
z jednego - wiele.
Najsmaczniejsze są jesienią
pieczone w popiele. ...
( ziemniaki)
7. Hasło spotkania
8. „Labado” – zabawa w kole przy piosence.
Tworzenie trzech kół: (pierwsze dzieci 3 i 3-4 latki, drugie dzieci 4 i 5 latki, trzecie 5-6 latki)
9. Hasło spotkania
10. Owoce i warzywa – kosztowanie owoców i warzyw z zamkniętymi oczami
Woźne i kucharki wnoszą tace z pokrojonymi na części warzywami i owocami.
Nauczycielka wybiera jedno dziecko z każdej grupy, aby skosztowało owoc lub warzywo i rozpoznało je po smaku.
Następnie wszystkie dzieci częstują się tym samym owocem lub warzywem, które zostało odgadnięte.
11. Dary jesieni- poczęstunek
Smakowanie owoców i warzyw przez wszystkie dzieci przy stolikach.
Zachęcanie dzieci do częstego spożywania takich dań, jako źródła witamin i zdrowia.
12. Hasło spotkania
13. Zawody w grupach
I KONKURENCJA „Odkopujemy ziemniaki”
Dzieci z grup młodszych z pomocą nauczycielek szukają wcześniej ukrytych ziemniaków. Wygra ta drużyna, która odszuka najwięcej ziemniaków.
Odczytanie rymowanki przez nauczyciela dla dzieci 3 i 3-4 letnich
„Niech cieszą się dzieciaki
I w mig znajda te ziemniaki
Co ukryte są na łące –
Niech szukają słodkie brzdące.
Ważną wskazówkę jaką wam dam,
znaleźć je można w ogrodzie o tam”.(pokazanie ręką drugiego ogrodu)
Po skończonym zadaniu dzieci z nazbieranych ziemniaków z pomocą nauczycielek układają na ziemi dwa duże słoneczka.
II KONKURENCJA „Rzut do celu”
Wrzucanie ziemniaków do wiaderka z pewnej odległości przez wszystkie dzieci z grupy 4 latków. Wygra ta drużyna, która wrzuci najwięcej ziemniaków do koszyka.
Odczytanie rymowanki przez nauczyciela dla dzieci 4 letnich
„Do wiaderka traf ziemniaczkiem
Będziesz sprytnym przedszkolaczkiem
Najpierw celuj, potem rzuć
Zbieraj punkty i piosenkę z nami nuć”.
III KONKURENCJA „Bieg z ziemniakami”
Bieg z ziemniakiem na łyżce drewnianej przez wszystkie dzieci z trzech grup starszych. Wygra ta drużyna, która najszybciej przejdzie z ziemniakiem.
Odczytanie rymowanki przez nauczyciela dla dzieci 5 letnich i 5 – 6 letnich
„Cóż się teraz będzie działo
Łyżka, ziemniak, drżące ciało
Iść z nim trzeba ostrożniutko
Drogę mijać pomalutku
Komu ziemniak nagle spadnie
Ma uśmiechnąć się najładniej”.
Powrót wszystkich dzieci na swoje miejsca.
IV KONKURENCJA „Która dłuższa”
Wybór nauczycielki z każdej grupy. Obieranie ziemniaków – mierzenie długości obierek. Wygra ta nauczycielka, która będzie miała najdłuższą obierkę.
Odczytanie rymowanki przez prowadzącą dla nauczycieli
„Teraz niezła będzie górka
Czyja dłuższa będzie skórka
Kto potrafi obrać ładnie
Ile punktów przy tym zgarnie
Niechaj pani się popisze
Dzieciom swoim ku uciesze”.
14. „Bugi –Bugi”- zabawa ruchowa w kole przy piosence.
Tworzenie trzech kół: (pierwsze dzieci 3i 3-4 latki, drugie dzieci 4 i 5 latki, trzecie 5-6 latki)
15. Hasło spotkania
16. Degustacja pieczonych ziemniaków – słuchanie jesiennych piosenek
Podziękowanie za wspólna zabawę. Pożegnanie z Ziemniakiem – Cudakiem . Zaproszenie wszystkich do wspólnej degustacji pieczonych ziemniaków.
Odczytanie rymowanki na zakończenie:
„Już konkurencje są zakończone
Zabawy naszej dobiegł kres
Nasze ziemniaki już upieczone
Można je teraz ze smakiem zjeść”.
Nauczycielka włącza płytę z jesiennymi piosenkami.
17. Zakończenie uroczystości.
Opracowała Aneta Sz.