Konspekt zajęć pokazowych
Temat: Zabawy sylabami i głoskami
Cele: rozwijanie słuchu fonematycznego: wyodrębnianie głosek w słowach o prostej budowie fonetycznej, dostrzeganie rymujących się par wyrazów, słuchowe wyodrębnienie sylab i głosek w wyrazach
Metody: czynne, oglądowe, słowne
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna
Przebieg zajęć:
1. Przywitanie przybyłych gości.
2. Zabawa „Dokończ słowo ”
Nauczyciel rzuca piłkę do dziecka i wypowiada pierwszą sylabę, zadaniem dziecka jest dokończyć słowo.
3. Zabawa „Szukamy zatopionych skarbów”
Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Pośrodku leżą obrazki przykryte tkaniną. Uczestnicy „nurkują” i wyjmują obrazek. 5- latki dzielą nazwę obrazka na sylaby (liczą sylaby) lub układają z nim zdanie, 6 –latki wyodrębniają głoski w nagłosie lub głoskują cały wyraz
4. Zabawa ruchowa „Jak chodzą zwierzęta?”
Nauczyciel głoskuje nazwę zwierzęcia, dzieci pokazują jak porusza się dane zwierzę, np. k-o-t: dzieci naśladują sposób poruszania się kota, m-u-ch-a, itp.
5. Ćwiczenia w wyszukiwaniu par wyrazów zaczynających się taką samą głoską
Dzieci losują kartoniki z obrazkami. Jeśli wyrazy zaczynają się taką samą głoską układają je przy dużym kole hula hop, jeśli nie – układają przy małym kole serso.
6. Ćwiczenie głoskowania wyrazów 3 głoskowych (6 –latki) i odszukiwania rymujących się par wyrazów (5 – latki) – praca indywidualna przy stolikach
Dzieci 6 letnie przyklejają 3 głoskowe obrazki w zeszycie. Jeśli potrafią je wygłoskować samodzielnie - kolorują przedmiot zamieszczony na obrazku.
Dzieci 5 letnie kolorują rymujące się pary przedmiotów przedstawionych na obrazkach.
7. Zakończenie zajęć – śpiewanie piosenki „Oto słowo” do zaproponowanych przez dzieci wyrazów.
Literatura:
1. Silberg Jackie „Nauka czytania przez zabawę”, wyd. Liber, Warszawa 2005
2. Maurer Alicja „Dźwięki mowy”, wyd. Impuls, Kraków 2015