Cele ogólne:- kształcenie poczucia przynależności narodowej u dzieci w wieku przedszkolnym,
- wzbogacenie wiedzy o środowisku lokalnym, regionalnym oraz ogólnopolskim.
Cele operacyjne:- dziecko odgrywa swoją rolę podczas przedstawienia
- recytuje wiersze, śpiewa piosenki, tańczy
- współpracuje z rówieśnikami
Grupa: dzieci 5- i 6-letnie
Metoda: słowna, czynna
Forma: indywidualna, grupowa
Pomoce: ilustracja do legendy, atrapa łodzi rybackiej, niebieskie wstążki, fortepian,
mapa i flaga Polski.
Przebieg przedstawienia:
1. Dzieci wchodzą na scenę parami, śpiewają piosenkę pt.
„Nasze polskie ABC” przy akompaniamencie fortepianu.
„Już w przedszkolu dzieci wiedzą,
Co to Wisła,
Co to Bałtyk.
Że na Śląsku mamy węgiel,
A znów góry
To są Tatry.
Taki polski elementarz,
Raz zobaczysz i pamiętasz.
Ref:
Nasze polskie ABC
Każde dziecko o nim wie.
Wchodzi w głowę,
Wchodzi w serce,
Jak literka po literce.
Coraz lepiej czytasz je,
Nasze polskie ABC
2. Dzieci stoją w półkolu, recytują wiersze o Warszawie.
Bruno
Jak legenda głosi to Wars i Sawa,
stworzyli miasto o nazwie Warszawa,
Maja
Na jej zaś straży stoi ryba-panienka,
co miecz i tarczę trzyma w rękach.
Iwo
A choć Syrenka nie jest rycerzem,
Stolicy dzielnie nam strzeże!
Fabian
Wypłynęła z Wisły
srebrzysta syrenka.
Miała piękny ogon rybi
ta dziwna panienka.
Zosia
Nagle zobaczyła
dom na brzegu Wisły.
Justyna - Syrenka
- Tutaj właśnie będę mieszkać-
powiedziała wszystkim.
- Będę was broniła
tym wiślanym mieczem.
Niech w spokoju rybak łowi,
piekarz chleby piecze.
Aleksander
I tak zamieszkała
syrenka w Warszawie.
Wczoraj w parku ją widziałem,
jak tańczyła z pawiem
Jagoda
Piękna jest nasza Warszawa
zimą, wiosną i w lecie.
Najpiękniejsza w Polsce
Najpiękniejsza w świecie.
3. Inscenizacja ruchowa piosenki pt.
„Nasza warszawska Syrenka”
Podczas pierwszej zwrotki i refrenu dzieci poruszają się po kole, w środku koła tańczy „Syrenka”
1. Nasza warszawska Syrenka
co noc urządza wyprawę.
Nocy się ciemnej nie lęka,
gdy pragnie zwiedzić Warszawę.
Ref.: Warszawski Zamek, pałac w Łazienkach
nad cichym stawem,
dzielnice nowe i Stare Miasto
w naszej Warszawie.
W drugiej zwrotce do środka koła wchodzą pozostałe dziewczynki, które wraz z Syrenką formują kółeczko i tańczą.
II. Nasza warszawska Syrenka
Wisłą powraca nad ranem.
Z nią jest wiślana piosenka
i miasto w słońcu skąpane.
Ref.: Warszawski Zamek…
Maja
Posłuchajcie drogie dzieci legendy o Warsie i Sawie.
Akompaniament własny nauczyciela rytmiki. Dzieci zajmują swoje miejsca na scenie.
Artur / chłopiec czyta przygotowany tekst/
Dawno temu, kiedy nasz kraj pokrywała nieprzebyta puszcza, nad rzeką Wisłą mieszkał rybak o imieniu Wars. Wars był człowiekiem pracowitym i pogodnym. Często wypływał na połowy i nigdy nie wracał z pustymi rękami. Szczególnie lubił nocne wyprawy, gdy na rzece panowała cisza i spokój.
Rafał – narrator 1
- Dawno temu się zdarzyło
Gdy na mapie miast nie było.
Mieszkał w wiosce rybak młody
Do ożenku był gotowy.
Ola – narrator 2
- Lecz na próżno szukał wszędzie.
On dziewczyny nie zdobędzie!
Raz, gdy sieci swe zarzucił
Nad swym losem się zasmucił.
Wzburzone fale -akompaniament własny nauczyciela rytmiki. Dzieci ustawione w półkolu unoszą i opuszczają ręce, naśladując wzburzone fale.
Michał – narrator 3
- Nagle, fale się wzburzyły -
Cud dziewczynę wynurzyły
Włosy z czoła odgarnęła / Syrenka pojawia się na scenie/
Syrenka pojawia się na scenie przy akompaniamencie własnym nauczyciela rytmiki
Michał – narrator 3
- Młodzian oczy przetarł szybko
Paweł – rybak
- Tyś dziewczyną jest, czy rybką?
Kosma – narrator 4
- Wtem przypomniał słowa ojca:
„Gdy kobiety jest połowa,
Druga rybę przypomina
Śpiewy piękne rozpoczęła.
Nie dla ciebie ta dziewczyna!
Akompaniament własny nauczyciela rytmiki ilustrujący emocje rybaka.
Artur - narrator 5
Rybak zadrżał zatroskany
Paweł - rybak
- Już nie znajdę swojej damy!
Artur
Lecz Syrena się schowała
W jego oczach łzy dojrzała.
Tuż przy łodzi się zjawiła
Dłoń młodzieńca pochwyciła.
Akompaniament własny nauczyciela rytmiki – Syrenka podchodzi do rybaka
Justyna - syrenka
- Ja dla ciebie tu przypływam,
Ogon w wodzie zawsze skrywam.
Wiem, jak ciężko tu pracujesz,
Co noc w wodzie wyczekuję.
Bartek – narrator 6
Rybak w oczy jej spoglądał
Na szczęśliwca znów wyglądał.
Paweł - rybak
- Kocham ciebie, moja miła,
Chcę byś żoną moją była!
Szymon – narrator 7
Czy z Syreną żyć się uda?
Wielka miłość czyni cuda.
Zosia – narrator 8
Nagle cały świat się zmienia,
Tak realne są marzenia.
Przed nim stoi cud dziewczyna,
Ryby już nie przypomina.
Fabian – narrator 9
Tajemnicę swoją wyjawiła:
Miłość łuski ją pozbawiła.
Syrenka i rybak tańczą przy akompaniamencie fortepianu
Artur – narrator 5
Wkrótce w chacie nad rzeką odbyło się weselisko Warsa i Sawy, a oni sami żyli długo i szczęśliwie. Po latach, wokół domu Warsa i Sawy powstała duża osada, którą nazwano Warszawą.
Takie były początki naszej stolicy, Warszawy.
Dzieci śpiewają i tańczą „Polkę warszawską”. Rybak i Syrenka tańczą razem w środku koła.
Ustawienie w kole, trzymamy się za ręce, kręcimy w kółeczko i śpiewamy:
- Tańcowała ryba z rakiem raz i dwa, raz i dwa – krok dostawny
- I przedszkolak z przedszkolakiem raz i dwa i raz ( znów klaśnięcia w dłonie)
- Raz podskoczyć ( podskok), raz zaklaskać ( klaśnięcie), oj tak tak 2x ręce na biodrach skręt tułowia na boki z lekkim ugięciem kolan
- Raz podskoczyć raz zaklaskać ( powtórzenie czynności), Polka Warszawska ( obracamy się wokół własnej osi) raz i dwa ( klaśnięcia w dłonie i zmiana pary).
Prowadzące:
mgr Małgorzata Mikołajczyk,
mgr Miriam Górska – nauczyciel rytmiki
Bibliografia:
- H. Kruk, Wybór literatury do zajęć i zabaw w przedszkolu, Warszawa, WSiP, 1985,
- U. Smoczyńska-Nachtman, Zabawy i ćwiczenia przy muzyce, Warszawa, COMUK, 1983,
- Z. Staweczki , Nasze Polskie ABC
- www.chomikuj.pl/jot em18/przedszkole/piosenki
- Moje 5 lat, Scenariusze zajęć muzyczno - ruchowych, MAC Edukacja, 2003,
- I. Barańska – Oleksy , Wars i Sawa, www.verona.republika.pl,