SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI W PRZEDSZKOLU
Temat: W zaczarowanym świecie bajek.
Grupa: 4-latki
Umiejętności z Podstawy Programowej:
- 4.3) odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
- 4.1) wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji…
Cele ogólne:
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych u dzieci,
- aktywne eksplorowanie otoczenia,
Cele szczegółowe:
- dziecko czerpie radość ze wspólnej zabawy,
- bawi się przy muzyce,
- nazywa bohaterów znanych bajek,
Metody pracy:
- czynne,
- aktywizujące,
- metoda integracji sensorycznej,
- metoda ruchowej ekspresji twórczej R. Labana,
Formy pracy:
- grupowa,
- zespołowa,
- indywidualna,
Pomoce dydaktyczne: płyta CD- utwory muzyczne w wersji instrumentalnej, kwiaty w doniczce, pantofelek, ziarna fasoli, małe doniczki, ziemia, konewka z wodą, obrazki przedstawiające bohaterów bajek, szare chmurki, papierowe słoneczka,
Przebieg zajęć:
1. „Na powitanie”- zabawa przy piosence (melodia popularna, słowa T. Klaman)
- Dzieci wspólnie z nauczycielem śpiewają piosenkę i wykonują określone w piosence ruchy i gesty.
2. „Pociągiem do Krainy Bajek”.
Nauczycielka zaprasza dzieci do Krainy Bajek. Dzieci ustawiają się w pociąg i tak wspólnie maszerują po sali, zatrzymują się przy kolejnych stacjach i wykonują określone zadania.
STACJA 1
Na dywanie leży pantofelek. Słychać muzykę „Walczyk”. Dzieci tańczą w rytm muzyki, gdy muzyka cichnie próbują zgadnąć, do kogo należy pantofelek. Opowiadają także fragment bajki „Kopciuszek”.(Nauczycielka pokazuje ilustrację do bajki)
STACJA 2
Dzieci zatrzymują się koło doniczek z kwitnącymi kwiatkami. Wąchają kwiatki. Słuchają krótkiego utworu, poruszają się swobodnie w rytm muzyki. Nauczycielka pokazuje dzieciom ilustrację. Rozmawia z dziećmi o bajce „Calineczka”.
STACJA 3
Dzieci zatrzymują się przy rozsypanych na dywanie ziarnach fasoli. Nauczycielka pokazuje dzieciom ilustrację i rozmawia z nimi o bajce „Jaś i magiczna fasola”.
Następnie każde dziecko otrzymuje doniczkę i ma za zadanie posadzić swoją fasolkę.
3. „Gruby Misio”- zabawa przy piosence (melodia popularna, słowa T. Klaman)
Wspólne śpiewanie piosenki. Wykonywanie określonych w piosence ruchów.
4. Podsumowanie i zakończenie zajęć. Ocena zajęć dokonana przez dzieci.
Dzieci tworzą wspólnie w formie plakatu ocenę zajęć. Przyklejają uśmiechnięte słoneczko, w przypadku, gdy zajęcia podobały im się. Jeśli zajęcia wydały im się mało interesujące, przyklejają smutne, szare chmury.