Sałatka warzywna - samo zdrowie!
Cele ogólne:
· Zachęcanie do jedzenia warzyw.
· Zwrócenie uwagi na rolę warzyw w codziennej diecie każdego człowieka
· Zaznajomienie z podstawowymi rodzajami warzyw (ziemniak, marchewka, ogórek, cebula, papryka, pomidor, seler)
· Wyrabianie zmysłu smaku i dotyku.
· Kształtowanie nawyku posługiwania się łyżką, serwetką.
· Kształtowanie nawyków higienicznych podczas przyrządzania posiłku
Cele operacyjne:
Dziecko:
· Wie, jak wyglądają i potrafi nazwać poszczególne warzywa.
· Wie, dlaczego jedzenie warzyw jest ważne i zna ich wpływ na zdrowie.
· Wie, z jakich warzyw można zrobić sałatkę.
· Wie, jakie zasady powinny panować w kuchni podczas przygotowywania posiłku.
· Zna i umie przestrzegać zasad panujących podczas spożywania posiłku.
Metody:
· Rozmowa
· Zadania do realizacji przez dziecko
· Pokaz, prezentacja
Środki dydaktyczne:
· wiersz Joanny Papuzińskiej pt: „Sałatka”
· warzywa na sałatkę
· miska, talerzyki, łyżki, serwetki
· emblematy z warzywami dla każdego dziecka (parzysta liczba każdego emblematu)
· pudełko z otworem
· chustki do zawiązania oczu
· płyta z muzyką do wykorzystania w zabawie ruchowej
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie:
Zabawa integracyjna - dzieci siedzą w kole, razem z nauczycielką i na melodię "Panie Janie" śpiewają:
„Witaj (imię dziecka),
jak się masz?
Wszyscy cię witamy, wszyscy cię kochamy.
Bądź wśród nas”.
2. Rozpoznawanie warzyw po wyglądzie i po dotyku:
Dzieci oglądają i dotykają poszczególne warzywa - i opisują je. (np. "To jest ziemniak. Ziemniak jest twardy, okrągły i brązowy", itp.)
Potem kolejno każde dziecko wkłada rękę do skrzynki z otworem i poprzez dotyk rozpoznaje warzywa, które są w środku.
3. Rozpoznawanie warzyw po smaku:
Warzywa pokrojone w kostkę (ogórek i marchewkę) układamy na talerzyku. Dzieci z zawiązanymi oczami próbują poszczególne warzywo i odpowiadają, co zjadły.
4. Zabawa rytmiczno-ruchowa „Taniec warzyw”:
Dzieci maszerują po sali w różnych kierunkach - każde z nich ma przypięty emblemat z narysowanym znanym mu warzywem. Gdy słyszą piosenkę „Urodziny marchewki”, dobierają się w pary zgodnie z obrazkami na emblemacie (ogórek - ogórek, sałata - sałata) i razem tańczą.
5. Nauczyciel recytuje wiersz J. Papuzińskiej „Sałatka”. Rozmowa na temat wiersza, wyjaśnienie niezrozumiałych wyrazów. Wytłumaczenie dzieciom, dlaczego warzywa są niezbędne na co dzień w posiłkach i jak wpływają na nasze zdrowie.
6. Dzieci myją ręce. Otrzymują miseczki z pokrojonymi już warzywami - rozpoznają je i nazywają, a następnie wsypują je wszystkie do dużej miski i mieszają, by powstała sałatka. Sprzątają miejsce pracy, otrzymują talerzyki z nałożoną sałatką i jedzą ją.