KONSPEKT ZAJĘCIA OBSERWOWANEGO PRZEZ DYREKTORA
Prowadząca: Karolina Grzywa
Data: 22.01.2016r.
Grupa: 3-latki, grupa „Sroczki”
TEMAT: Jestem bezpieczny na drodze.
Obszar aktywności:
•Aktywność ruchowa
•Aktywność artystyczna
Zakres treści edukacyjnych:
•„Nasze bezpieczeństwo na co dzień”
•„W świecie sztuki. Plastyka”
Podstawa programowa:
•Wdrażanie dzieci do dbania o bezpieczeństwo własne oraz innych (6)
orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i w korzystaniu ze środków transportu (6/2)
Cel główny:
Poznanie zasad bezpieczeństwa, przestrzeganie ich
Cele szczegółowe:
Poznanie zasad ruchu drogowego dotyczących prawidłowego i bezpiecznego poruszania się po ulicach i drogach
•Wychowanie przez sztukę (9)
umie wypowiadać się w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych środków wyrazu (takich jak kształt i barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych (9/1)
Cel główny:
Zwracanie uwagi na barwy wokół siebie
Cel szczegółowy:
Nazywanie podstawowych barw
Metody pracy:
•elementy metody twórczego myślenia J. Osborne („Burza mózgów”)
•samodzielnych doświadczeń oparte na inicjatywie własnej dziecka
•percepcyjne: (obserwacja, pokaz, demonstracja, uprzystępnianie przykładu)
Formy pracy:
•praca indywidualna
•praca zbiorowa
Pomoce dydaktyczne:
•tablica
•imitacja przejścia dla pieszych
•postaci: żyrafa, dwa słonie, dwie małpki, cztery konie, hipopotam, zebra, bocian, żółw
•medale w kształcie auta (żółte, czerwone, zielone)
•szarfy żółte zielone, czerwone
•koła z papieru kolorowego: żółte, zielone, czerwone
•klej
•odtwarzacz CD
•płyta CD z piosenkami dla dzieci
•odblaski na rękę
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Powitanie
Nauczyciel wita dzieci oraz gości obecnych na zajęciu. Wyjaśnia cel podejmowanych działań.
Dzieci siedzą na krzesełkach w półkolu. Witają gości, słuchają wyjaśnień nauczyciela.
2. Wprowadzenie do tematyki zajęcia.
Słuchanie wiersza E. Piechny-Pietrzyk „Zwierzęta na wycieczce” załącznik nr1
Nauczyciel czyta oraz jednocześnie ilustruje postaciami z wiersza na tablicy (zielonej).
Dzieci uważnie słuchają tekstu.
Pomoce: Tablica, imitacja przejścia dla pieszych, postacie: żyrafa, dwa słonie, dwie małpki, cztery konie, hipopotam, zebra, bocian, żółw.
3. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Samochody”
Nauczyciel rozdaje dzieciom medale w kształcie auta w kolorze zielonym, czerwonym i żółtym. Puszcza i wyłącza piosenkę.
Dzieci po rozdaniu medali odnoszą krzesełka do stolików. W czasie zabawy dzieci poruszają się w rytm muzyki; kiedy muzyka cichnie dzieci szukają szarfy o takim samym kolorze co kolor auta na medalu.
Pomoce: Medale aut w kolorze żółtym, czerwonym i zielonym; szarfy(żółte, zielone, czerwone); odtwarzacz CD, płyta z piosenką.
4. „Sygnalizator świetlny”
Nauczyciel daje dzieciom wycięty kształt sygnalizatora oraz na stoliku kładzie kółka w kolorze czerwonym, żółtym i zielonym.
Dzieci siadają do stolików i odnajdują potrzebne kółka do sygnalizatora, następnie przyklejają kolejno na sygnalizatorze kółka w kolorze czerwonym, żółtym i zielonym.
Pomoce: Kształt sygnalizatora świetlnego, kółka w kolorze czerwonym, żółtym i niebieskim, klej.
5. Podsumowanie zajęć Nauczyciel zadaje pytanie „Na jakim świetle należy przechodzić przez ulicę?”. Na zakończenie nauczyciel rozdaje dzieciom odblaski. Dzieci siedzą na dywanie i podejmują rozmowę.
Załącznik nr.1
E. Piechny-Pietrzyk
„Zwierzęta na wycieczce”
W ZOO dziś dzień uroczysty
na wycieczkę idą wszyscy
Jest żyrafa, są dwa słonie
Małpki dwie i cztery konie
Idzie gruby hipopotam
Stąpa ciężko chlapie błotem
Aż oburza się Pan zebra
– Czemu Pan o innych nie dba?
Nagle zgrzyt i huk świst
Na chodniku słychać pisk
Mały bocian z żółwiem małym
Przez ulicę przebiec chciał
– Jak to można? – krzyczą słonie
– Przecież światło jest czerwone!
Zaskrzeczała więc papuga
– Gdy czerwone oczkiem mruga
musisz stać i czekać moment
żeby przejść na drugą stronę
potem zmiana – możesz iść
bo zielone jest jak liść
przez ulicę przechodź raźnie
nie ociągaj się! Odważnie!