Grupa 4- latki KUBUSIE
Temat tygodnia – „Ruch to zdrowie”. (18.05 – 22.05.2020r.)
Opracowała: Sylwia Kamińska
Cele ogólne:
- Propagowanie aktywnego stylu życia, wzbogacenie słownika czynnego dzieci o nazwy dyscyplin sportowych.
- Kształtowanie sprawności fizycznej oraz świadomości własnego ciała.
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
1. „Sport” – odczytanie przez rodzica treści wiersza M. Dobosz, rozmowa z dzieckiem o znaczeniu sportu w życiu człowieka.
„Sport, to zabawa, sport, to bardzo ważna sprawa,
bo kto sportu nie uprawia, zdrowia, siły nie posiada.
Sportów wiele znamy przecież,
więc do dzieła drogie dzieci: piłka, narty, deskorolka, to nie ważne.
Ważny ruch jest moi mili, byśmy wszyscy zdrowi byli!”
„Dyscypliny sportowe” – będą potrzebne kolorowe obrazki przedstawiające różne dyscypliny sportowe (mogą być np. z gazet, książek, kolorowanek). Na podstawie ich dziecko, przy pomocy rodzica może podać nazwy poszczególnych dyscyplin sportowych: pływanie, siatkówka, piłka nożna, kolarstwo, łyżwiarstwo, taniec, gimnastyka, biegi.
2. „Ile słyszysz, ile widzisz?” – zabawa matematyczna, rozwijanie koordynacji wzrokowo – słuchowej. Potrzebujemy bębenek i pałeczkę. Rodzic wybija na bębenku dźwięki, a dziecko je przelicza. Można w tej zabawie indywidualnie dostosować tępo wybijania na bębenku dźwięków – wolniej lub szybciej.
3. „Sportowy Plastuś” – praca plastyczno – techniczna, ćwiczenia siłowe palców dłoni. Potrzebujemy plastelinę, 1 kartę z bloku technicznego, małe opakowania np. po jogurtach i kolorowe koraliki. Dziecko ćwiczy mięśnie dłoni i modeluje z plasteliny ludziki, dodatkowo może ludzika ozdobić np. koralikami. Na kartce z bloku może stworzyć z plasteliny tor przeszkód, dla plastelinowego sportowca. Opakowania plastikowe mogą posłużyć do stworzenia stadionu, lub podium wg. indywidualnego pomysłu dziecka.
„Moje ciało” – zabawa ruchowa, ćwiczenie orientacji w schemacie własnego ciała. Dziecko swobodnie maszeruje po pokoju, gdy rodzic podaje nazwę części ciała np. łokieć, kolano – dziecko tą częścią ciała dotyka podłogi.
4. „Wesoła gimnastyka z rodzicem”:
„Odklej mnie” – dziecko leży na kocyku, jest „przyklejone” do podłogi, rodzic próbuje „odczepić” poszczególne części ciała dziecka od podłogi.
„Jedziemy na kocyku” – dziecko siedzi na kocyku, a rodzic je ciągnie.
„Podaj – złap” – rodzic podaje piłeczkę do dziecka, a ono ją łapie, następuje zamiana ról.
„Jak w lusterku” – rodzic i dziecko siadają naprzeciwko siebie, rodzic pokazuje ruch, a dziecko powtarza. Następuje zamiana ról.
„Medal dla sportowca” – zabawa plastyczna, potrzebne są nożyczki, kolorowa kartka z bloku technicznego, kredki, mazaki, dłuższa tasiemka. Rodzic wycina koło o średnicy 5 -6 cm. Na środku wyciętego koła dziecko rysuje, co chciałoby, żeby się znalazło na medalu. Rodzic przykleja lub zawiązuje koło na tasiemce, i powstaje medal.
5. „Kto teraz zatańczy?” – zabawa taneczna, wyzwalanie ekspresji, emocji, rozwijanie pamięci słuchowej. Rodzic wyszukuje utwory kojarzące się z muzyką afrykańską, indiańską, współczesną, klasyczną. Najpierw rodzic prezentuje jak się tańczy przy danym utworze, a dziecko naśladuje. Po jakimś czasie następuje zamiana ról.