Grupa 4- latki KUBUSIE
Temat tygodnia – „Niedługo Wielkanoc” (06.04 – 10.04.2020r.), Edukacja zdalna.
Opracowała: Sylwia Kamińska
Cele ogólne:
- Zapoznanie dzieci ze zwyczajami i świątecznymi tradycjami.
- Kształcenie umiejętności liczenia w zakresie dostępnym dziecku.
- Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
1. „Święta wielkanocne” – odczytanie przez rodzica dziecku, treści wiersza Anny Bayer:
„Na jarmarku palmy, dzbanki malowane, czerwone korale,
kosze wyplatane, i kraszone jajka, drewniane koguty, słonko jest zmęczone, dzionek ten za krótki.
Święta wielkanocne, wesoło gra muzyka, co widziało słonko, jeśli chcesz zapytaj.
Co widziało słonko na wysokim niebie, jeśli je zapytasz może odpowiedzieć.
Zapowiedzi z dachu, wyścigi furmanek, zabawa w zbijaka, mokre oblewanie.
Śmieją się chłopaki, śpiewają dziewczyny, chodzimy po dyngusie, Wielkanoc święcimy.”
Wspólna rozmowa rodzica z dzieckiem o treści wiersza. Wyjaśnienie dzieciom zwyczajów związanych ze świętami wielkanocnymi tj. palmowa niedziela, malowanie jajek, wypiek ciast (mazurek, babka wielkanocna), koszyczek wielkanocny, świąteczne śniadanie, śmigus – dyngus.
2. „Ile jest jajek w wytłaczance?” – zabawa matematyczna, pofarbowane jajka rodzic wraz z dzieckiem układa w wytłaczance i przelicza je, razem głośno, powtarzamy tę czynność kilkakrotnie. Można dziecko poprosić, by odliczało głośno i wkładało tylko jajka określonego koloru np. czerwonego. Po dłuższym czasie zabawę można urozmaicać prosząc dziecko, by wkładało do wytłaczanki jajka o innym kolorze lub różnych np. 2 czerwone i 2 zielone itp., przy okazji utrwalimy kolory.
„Jajko parzy” – zabawa integracyjna, doskonaląca zręczność i koncentrację uwagi. Rodzice wraz z dziećmi ustawiają się w kole, podajemy z ręki do ręki pisankę (może być również sztuczne jajko), na hasło „Jajko parzy” – wypowiedziane np. przez mamę, ta osoba która trzyma w danej chwili jajko odpada z zabawy. Gdy ktoś upuści jajko, również odpada z zabawy. Zabawę powtarzamy, aż do chwili, gdy zostanie jedna osoba, która wygra zabawę.
3. „Zajączek – gniotek” – dzieci z pomocą rodziców tworzą wielkanocnego zajączka. Potrzebna będzie skarpeta, groch (lub fasola, kasza), nitka/ wstążka, igła, nożyczki, 2 guziki, włóczka. Dzieci w skarpetę sypią fasolą/ kaszę, rodzic na końcu związuje skarpetę nitką lub zszywa. Rodzic związuje nitką, wstążką skarpetę lekko po środku, formuje uszy, wiążąc je nitką/ wstążką. Rodzic przyszywa guziki do skarpety (oczy zajączka), dalej ucina niewielki kawałek włóczki i przyszywa ją poniżej guzików (wąsy). Można dowolnie ozdobić zajączka. I tak powstaje do zabawy wielkanocny gniotek. Można dla zajączka dać imię. Dzieci mogą umieścić zajączka w wybranym miejscu i czekać na prezent od niego.
4. „Wielkanocny koszyczek” – omówienie dzieciom, co może się znajdować w świątecznym koszyczku, wspólna zabawa.
„Świąteczny koszyczek” – praca plastyczna, rozwijająca sprawność manualną. Będą potrzebne nożyczki, kredki, klej, kolorowe gazety. Dziecko z pomocą rodzica wycina z gazet nożyczkami baranka, kiełbaskę, jajko, chleb, sól, babkę. Rodzic rysuje koszyczek kredkami na formacie papieru A4, potem dziecko maluje go kredkami, wspólnie naklejają wycięte elementy z gazet.
5. „Zajączek Dyrygent” – zabawa muzyczna, doskonaląca umiejętność kojarzenia dźwięków i reakcji na tempo muzyki. Dla zajączka dyrygenta można wyciąć opaskę na głowę, i dokleić na nią z wycinanek uszy. Do zabawy będą potrzebne stare gazety i dowolnego autora muzyka klasyczna. Na początku zabawę może zaprezentować rodzic, a później zamieni się rolami z dzieckiem. Zajączek stoi i dyryguje orkiestrą (gdy jest cicha muzyka to ręce proszę trzymać równo z tułowiem, gdy coraz szybka machamy rękoma coraz wyżej). Kiedy jest cicha muzyka to orkiestra (rodzina) cicho szeleści gazetami (trąc nią dłońmi), gdy coraz szybciej to szybko i donośnie wszyscy szeleszczą gazetami. Dostosowujemy zabawę gazetami do tempa melodii.