Materiały: Scenariusze zajęć

„Czyste powietrze wokół nas” – realizacja programu edukacji antytytoniowej.

„Czyste powietrze wokół nas” – realizacja programu edukacji antytytoniowej.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ OTWARTYCH DLA RODZICÓW
„Czyste powietrze wokół nas” – realizacja programu edukacji antytytoniowej.
GRUPA: 5- latki „KANGURKI”
TEMAT ZAJĘĆ: Czyste powietrze – co się dzieje, gdy ludzie palą papierosy?
DATA: 13.03.2018r.
PRZEPROWADZIŁA i OPRACOWAŁA: Sylwia Kamińska
CELE GŁÓWNE:
• Zwiększenie wiedzy u dziecka na temat skutków palenia papierosów.
• Rozwijanie mowy i myślenia.
• Rozwijanie wyobraźni i koncentracji uwagi.
• Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
• Dziecko wie, jakie są skutki palenia papierosów.
• Wyciąga wnioski na podstawie zaprezentowanego doświadczenia.
• Dziecko wie, do czego służą płuca.
• Dziecko rozumie, że należy dbać o swoje zdrowie.
• Dziecko wie, jak należy się zachować w przypadku spotkania palacza.
• Dziecko opisuje ilustracje tworząc zdania.
• Dziecko śpiewa piosenkę.
METODY PRACY:
• słowna – wiersz, rozmowa, pogadanka, objaśnienie,
• oglądowa – obserwacja, pokaz,
• czynna – samodzielnych doświadczeń, zabawy ruchowe, zadań stawianych dziecku.
FORMY PRACY:
• zbiorowa,
• grupowa,
• indywidualna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Kolorowe ilustracje, napisy do ilustracji, płyta CD z muzyką, załączniki, magnesy, tablica, opaski na głowę, list, butelka z wodą, atrament, wacik kosmetyczny, plansza „Zdrowe i niezdrowe płuca”, gąbka, 2 ręczniki.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. „Panie Janie” – wspólny śpiew.
2. „List - skojarzenia” – odszukanie przez chętne dziecko listu, wyjęcie z koperty znajdującej się tam zielonej kartki, ilustracji kwiatka, chmur i dymu. Wskazanie przez dzieci z jaką postacią wiążą się te elementy (Dinek).
3. „Komedia przy myciu” – Przedstawienie przez dzieci inscenizacji M. Konopnickiej. Rozmowa kierowana. Udzielanie odpowiedzi na pytania Nauczyciela:
- Co to jest zdrowie?
- Jak należy dbać o zdrowie?
- Czy bakterie są zdrowe?
- Kto pomaga nam w tym, żebyśmy byli zdrowi?
4. „Piosenka o zielonym Dinku” – Rozmowa o Dinku – kim jest? Wspólny śpiew piosenki przez dzieci, zabawa taneczna.
5. „Historyjka o podróży Dinusia pociągiem” – wysłuchanie tekstu czytanego przez N- ciela przy cichej muzyce. Rozmowa kierowana z dziećmi dot. podróży Dinusia.
„Dinuś jechał pociągiem przez różne stacje. Świeciło słoneczko, śpiewały ptaki, powiewał łagodny wiaterek. Dinuś był sam w swoim przedziale, ale dosiadł się Pan, od którego było czuć dym papierosowy. Dinuś nie mógł wytrzymać, zatkał nos, ale to nie pomogło. Postanowił, że się przejdzie po korytarzu, ale tam też niestety napotkał ludzi palących papierosy. Dinuś posmutniał, że nie może oddychać czystym powietrzem.”
6. „Experyment” – Nauczycielka rozmawia z dziećmi o negatywnych skutkach palenia papierosów. Prezentuje czystą plastikową butelkę z wodą, następnie wlewa do środka butelki odrobinę czarnego atramentu i prezentuje co się dzieje z butelką. Z butelki wlewa ciemną wodę na wacik kosmetyczny i prezentuje jak wyglądają zanieczyszczone płuca człowieka. Następnie nawiązuje do płuc palacza i apeluje o dbanie o swoje zdrowie.
7. „Zdrowe i niezdrowe płuca” – rozmowa kierowana z dziećmi co to są płuca, jak wyglądają u zdrowej i chorej osoby na podst. przedstawionych ilustracji i wiedzy dzieci. Umieszczenie na planszy zdrowych płuc dobrych nawyków, a złych rzeczy do planszy ciemnych płuc.
9. Podsumowanie zajęć.

Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.