Temat: Bohater z Bajlandii- rozwijanie inteligencji językowej.
Grupa: dzieci 3,4-letnie
Cel ogólny: Rozwijanie inteligencji językowej u dzieci.
Cele szczegółowe:
Dziecko:
opowiada o bohaterach znanych bajek,
dzieli wyrazy na sylaby
słucha aktywnie kolegów
opowiada treść obrazka
Metody:
Czynne – zadań stawianych do wykonania
Aktywizująca– samodzielnych doświadczeń
Słowne – rozmowy,
Oglądowe – pokaz
Forma pracy: zbiorowa
Środki dydaktyczne: zagadki, ilustracje z bohaterami znanych bajek: „Kopciuszek”, „Czerwony Kapturek”, „Calineczka”, „Królewna Śnieżka”, „Królowa Śniegu”, duży arkusz papieru, kredki, mazaki, kosz, szablony wesołych i smutnych krasnali
Przebieg:
1. Powitanie dzieci. „Przedstawiamy się” - dzielenie imion własnych, kolegów na sylaby.
2. Podróż do świata Bajek- opowieść ruchowa. Nauczyciel opowiada przy dźwiękach piosenki „Pociąg” (podkład muzyczny). Dzieci ustawiają się w pociąg.
Wybieramy się dziś do świata bajek, do Bajkogrodu, gdzie odszukamy kilka bajek. Rozglądamy się jacy bohaterowie do nas zawitali. Na tablicach powieszone są ilustracje pochodzące z bajek. Przy każdej z ilustracji-stacji pociąg zatrzymuje się. Dzieci opowiadają jakie ilustracje zauważyli, z jakich bajek pochodzą bohaterowie na nich przedstawieni. Opisują słowami bohaterów bajek.
3. Zgadywanka- jedno dziecko stoi tyłem do innych na plecach ma przyczepioną kartkę z obrazkiem (sytuacją, postacią) znanej dzieciom bajki. Pozostałe dzieci mówią co jest na obrazku, ale nie mówią z jakiej bajki. Dziecko stara się odgadnąć z jaka to bajka.
4. Zabawa ruchowa „Bohaterowie bajek”
Podskocz tyle razy, ile było krasnoludków w bajce o Królewnie Śnieżce.
Wykonaj tyle przysiadów, ile było wilków w baśni „Czerwony Kapturek”.
Wykonaj tyle skłonów, ile było świnek w bajce „Trzy świnki”.
Wykonaj tyle obrotów, ile było misiów w bajce „Złotowłosa i trzy misie”.
5. Bohater z Bajkogrodu- samodzielne tworzenie bohatera. Dzieci opisują jak ma wyglądać wymyślona postać z Bajkogrodu. Opisują tę postać: włosy, oczy, nos, usta, ubranie i rysują ja na dużym arkuszu papieru.
6. Ewaluacja „Krasnoludki z bajki”- Dzieci wybierają smutne i wesołe szablony krasnali. Jeśli podobały się im zajęcia do koszyka wkładają wesołe krasnale, jeśli zajęcia się nie podobały to smutne krasnale.