NAUCZYCIEL - mgr Renata Chudy, lic. Ewa Kutyła
22.06.2020r.
TEMAT: W GÓRACH
PROPOZYCJE ZAJĘĆ
1. „Wakacyjne kartki”. Układanie pociętych na części kartek z wakacji (dostosowujemy liczbę elementów do umiejętności dziecka). Rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-manualnej.
Praca z KP4.36 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej, dekodowanie.
„Góry” – zajęcia dydaktyczne. Szukanie na mapie polskich górskich miast oraz największych polskich gór, podawanie ich nazw.
Przynosimy przedmioty kojarzące się z górami (lub ich zdjęcia): oscypek, ciupaga, narty, zakopiańskie korale, wełna. Pytamy dziecko: Z jakim regionem Polski kojarzą wam się te przedmioty? Jak nazywa się lubiane przez turystów górskie miasteczko? (Zakopane) W jakich górach leży Zakopane? Dziecko wspólnie z Rodzicem odnajduje na mapie Zakopane, największe polskie góry (Tatry, Bieszczady, Karkonosze, Pieniny, Góry Świętokrzyskie). Sprawdzajmy za pomocą sznurka odległość od miejscowości, w której znajduje się przedszkole, do polskich gór. Porównujemy długości sznurków i oceniamy, które góry leżą najbliżej, a które najdalej. Na koniec pytamy dziecko, co można robić latem w górach.
„Wycieczka w góry” – zabawa polisensoryczna. Rozpoznawanie po dotyku przedmiotów umieszczonych w worku (plecaku), poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów potrzebnych podczas wyprawy w góry.
Pytamy dziecko: Co należy zabrać na górską wycieczkę? Przynosimy worek/plecak, w którym znajdują się różne przedmioty, w tym: lornetka, butelka wody, telefon komórkowy, kanapka, mapa, kompas. Zadaniem dziecka jest odgadnąć po dotyku, jakie przedmioty ukryto w plecaku, oraz ocenić, czy są one potrzebne podczas wyprawy w góry i dlaczego.
Praca z KP4.37 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, pobudzanie kreatywności.
„Luneta” – zabawa w naśladowanie. Przynosimy kartkę papieru, którą zwijamy tak, by stworzyć lunetę. Przykładamy ją do oka i mówimy: Jestem na szczycie góry. Widzę… (np. owce na polanie). Rodzic naśladuje to, co wymieniło dziecko.
„Kogo i co możemy spotkać na szlaku?” – rozpoznawanie oraz podawanie nazw zwierząt i roślin górskich.
Przynosimy zdjęcia różnych zwierząt (w tym kozicy, borsuka, sarny, lista, niedźwiedzia, świstaka, traszki) i roślin (w tym: limby, modrzewia, szarotki alpejskiej, krokusa, sasanki). Prosimy dziecko o podanie ich nazw i wybranie tylko tych, które żyją w górach. Rozmawiamy z dziećmi na temat gatunków będących pod ochroną.
„Co zniknęło?” – doskonalenie pamięci świeżej.
Pokazujemy zdjęcia pięciu obiektów, które występują w górach (roślin lub zwierząt). Prosimy dziecko o podanie ich nazw i zapamiętanie. Następnie chowamy jeden z nich i pytamy, co zniknęło. Zabawa jest kontynuowana, aż dziecko zapamięta nazwy większości obiektów.
2. „Górskie szczyty” – zabawa plastyczna. Rysowanie przez dziecko konturu gór na kartce i wypełnianie kolorowym piaskiem (wykonanym z wypieczonego piasku z dodatkiem kolorowych farb).
Dzieci, które wykonają dowolną, tematycznie zaproponowaną pracę plastyczną w domu (we współpracy ze swoimi Rodzicami) i chciałyby ją zaprezentować swoim koleżankom i kolegom, mogą przesłać jej zdjęcie na podany adres mailowy:
kando66@o2.pl
23.06.2020r.
TEMAT: NAD MORZEM
PROPOZYCJE ZAJĘĆ
Pamiętajcie, że dzisiaj tatusiowie mają swoje święto.
1.„Skarby znad morza” – zabawa dydaktyczna Rozpoznawanie przedmiotów znad morza, wnioskowanie o temacie, praca z mapą, oznaczenie niektórych miast wyrazami do czytania globalnego, porównywanie odległości za pomocą sznurka. Przynosimy przedmioty (lub ich zdjęcia) kojarzące się z morzem (muszla, piasek, bursztyn, rozgwiazda, widokówki, słomkowe kapelusze, krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, strój kąpielowy, klapki, koło ratunkowe lub poduszki naramienne).
Pytamy dziecko: Z jakim regionem Polski kojarzy ci się ten przedmiot? Czy znasz jakieś polskie miejscowości leżące nad morzem? Dziecko z pomocą Rodzica odnajduje na mapie Gdańsk, Gdynię, Łebę i Ustkę. Następnie sprawdzają za pomocą sznurka, do której miejscowości mają najbliżej z miejsca, w którym znajduje przedszkole, a do której najdalej. W tym celu porównuje długości sznurków. Uwrażliwiamy dziecko na konieczność smarowania się kremem z filtrem, noszenia nakrycia głowy, zabawy w wodzie w obecności dorosłych. Dziecko przypomina numer telefonu alarmowego – 112.
„Kropelka złotych marzeń” – Zapoznanie z melodią i słowami piosenki. Ekspresja ruchowa do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=wyPKwV6JJk0
1.Kiedy już trzeba będzie powiedzieć cześć, (DZIECI MACHAJĄ)
Kiedy już lato pęknie i spadnie deszcz, (NAŚLADUJĄ PALUSZKAMI PADAJĄCY DESZCZ)
Co Ci dać, przyjaciółko mych słonecznych dni, (ROZKŁADAJĄ PYTAJĄCO RĘCE)
Żeby czas nie zamazał tych wspólnych chwil. (POKAZUJĄ NA ZEGAREK)
Ref.: Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży, (ROBIĄ ŁÓDECZKĘ Z RĄK, POKAZUJĄ NA DYWAN)
Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń, (RYSUJĄ W POWIETRZU SŁOŃCE)
Bursztynek, bursztynek położę Ci na dłoni, (PRZEKAZUJĄ NA NIBY BURSZTYNEK DZIECKU OBOK)
Gdy spojrzysz przez niego, mój uśmiech Cię dogoni… (SPOGLĄDAJĄ PRZEZ ZŁĄCZONE PALCE, UŚMIECHAJĄ SIĘ)
2.Kiedy znów się spotkamy za wieków sześć, (ROZKŁADAJĄ RĘCE NA POWITANIE)
Kiedy znów powiesz do mnie po prostu „cześć”. (MACHAJĄ)
Może nawet nie poznam przez chwilę Cię, (PRZECIERAJĄ OCZY)
Ale ty wtedy prędko wyciągniesz ten… (UDAJĄ, ŻE WYJMUJĄ COŚ Z KIESZENI)
Ref.: Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży… (×2) (JAK WYŻEJ)
„Wyjeżdżam nad morze i pakuję…” – zabawa pamięciowa. Technika niedokończonych zdań z powtarzaniem zdań innych oraz ich ruchową egzemplifikacją. Zaczynamy zdanie: Wyjeżdżam nad morze i pakuję…,a dziecko je kończy. Stara się przy tym nie tylko wypowiedzieć nazwę przedmiotu, ale też go pokazać ruchem.
Praca z KP4.38 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, pobudzanie kreatywności.
JĘZYK ANGIELSKI - HOLIDAYS
W tym tygodniu wzbogacamy słownictwo w języku angielskim związane z letnim wypoczynkiem. Materiały do zajęć do pobrania ze strony:
https://easyenglishland.wordpress.com/2020/06/18/holidays-material-leksykalny-w-jezyku-angielskim-dla-dzieci-zwiazany-z-letnim-wypoczynkiem/?fbclid=IwAR2e2QM39MpNcgorLvu_nl5ldttBryT9QD-nXN4IVjF6ZBKzMJx5bjDjXEo
24.06.2020r.
TEMAT: W CO SIĘ BAWIĆ LATEM?
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
1. „Kropelka złotych marzeń” – utrwalenie słów i melodii piosenki. Ekspresja ruchowa
do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=wyPKwV6JJk0
Zapoznanie z wierszem „LATO” Zdzisława Szczepaniaka.
No dzieciarnia – co wy na to?
Już od jutra mamy lato!
Ta wspaniała, ciepła pora
Trwa od rana do wieczora
Przez co najmniej dwa miesiące,
Gdy najmocniej grzeje słońce.
W tym to czasie, o tej porze
Każdy bawi się, jak może.
Z bratem, z siostrą, z kolegami.
Samotnicy wolą sami.
Malcy jeżdżą na rowerkach,
Trwa zabawa w piłkę, w berka.
Warczą wściekle motorynki.
Kto tak piszczy? To dziewczynki…
Przechwalają się chłopaki:
– Co tam guzy i siniaki!
Na trzepaku – gimnastyka.
Pół podwórka kozły fika,
A wódz Indian właśnie każe
Schwytać jakieś blade twarze
I przywiązać je do pala,
Choć współczucie nie pozwala…
Ktoś gdzieś chlipie:
– Ja się boję…
W odsiecz idą mu kowboje.
Inni znów za piłką gonią
(szyby już ze strachu dzwonią),
Komuś w biegu spadły buty
(nic nie szkodzi – to nie luty),
Ktoś gdzieś zginął, choć nie igła,
Lecą w górę bańki z mydła…
W piaskownicy góra piasku.
Dookoła pełno wrzasku.
– Hurra! Nie ma jak wakacje!
Głośno krzyczy (i ma rację):
Bolek z Kaziem, Włodek z Jackiem,
Andrzej z Rysiem, Wicek z Wackiem,
Mania z Halą, Wanda z Martą,
Gosia z Basią – no bo warto
Wykorzystać każdą chwilę,
Aby się zabawić mile,
Aby nie iść do przedszkola,
Aby strzelić wreszcie gola,
Aby w nosie mieć klasówki,
Dwójki, piątki, wywiadówki…
Można wreszcie się nie śpieszyć,
Można się z wszystkiego cieszyć.
Do momentu… gdy z balkonu
Tato krzyknie: „MARSZ DO DOMU!”.
W domu nas do wanny wsadzą,
Doszorują i wygładzą.
Potem każą siąść za stołem
i napychać brzuch z mozołem.
A gdy wreszcie wszystko zjemy,
Wykrztusimy: „Dziękujemy…”
Wówczas mama – dobra wróżka –
Zaprowadzi nas do łóżka.
Na dobranoc zaś koniecznie
Powie: „JUTRO BAW SIĘ GRZECZNIE…”
Po przeczytaniu wiersza zadajemy dziecku pytania: W co bawiły się dzieci z wiersza? W co ty bawisz się latem? Jakie przedmioty do zabawy kojarzą ci się z latem?
Praca z KP4.39 – układanie rytmów, doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, przeliczanie, odwzorowywanie, kodowanie, ćwiczenie logicznego myślenia.
„Piłeczka” – zabawa w przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej. Naklejamy na podłodze kolorową taśmę, tworząc tor, po którym dziecko przedmuchuje piłeczkę pingpongową za pomocą słomki trzymanej w buzi.
„Letni taniec szczęścia” – zabawa taneczna. Dziecko tańczy swobodnie przy piosence .„Kropelka złotych marzeń”. Aby lepiej wczuło się w letni klimat, można wykorzystać letnie rekwizyty: okulary przeciwsłoneczne, kapelusze, kolorowe chustki, piłki plażowe itp.
2. „Strój kąpielowy” lub „Morze i plaża” – zabawa plastyczna. (do wyboru)
a) Dziecko maluje farbami na dużym arkuszu papieru morze i plażę. Następnie macza stopy w brązowej farbie i odciska je na plaży na rysunku.
b) Dajemy dziecku wycięte z kolorowego papieru kształty strojów kąpielowych (kostiumy dla dziewczynek i szorty dla chłopców), dziecko ozdabia je za pomocą rysunków wyciętych z czasopism. Na koniec przyczepia stroje do sznurka klamerkami do bielizny.
„Rytmy” – zabawa motoryczna. Układanie wzorów, sekwencji rytmów z kolorowych koralików, guzików, klocków.
25.06.2020r.
TEMAT: MOJE WAKACJE
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
1.„Kropelka złotych marzeń” – utrwalenie słów i melodii piosenki. Ekspresja ruchowa
do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=wyPKwV6JJk0
„Wakacje” – Poszukiwanie kopert ukrytych w klasie, układanie hasła, synteza wzrokowa.
Dziecko szuka w pokoju siedmiu ukrytych kopert. W każdej z nich znajduje się litera. Dziecko układa z pomocą Rodzica koperty od 1 do 7 i odczytuje zapisane w nich litery (hasło: WAKACJE). Pytamy: Po co są wakacje? Co by było, gdyby nie było wakacji? Dziecko podaje odpowiedzi.
Praca z KP4.40 – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, stymulowanie kreatywności.
„Wakacyjne podróże” – rozmowa. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat miejsc, w które wybiorą się podczas wakacji. Dziecko mówi, gdzie i jak można spędzać wakacyjny czas oraz czym można na nie dojechać.
„Kolorowy pociąg” – praca z wierszem Doroty Gellner pod tym samym tytułem. Rodzic prosi dziecko by uważnie posłuchało wiersza i , zapamiętało, kto jechał pociągiem. Potrzebne będą: sześć prostokątów z kolorowego papieru ponumerowanych od 1 do 6, kredki.
Wycinam z papieru kolorowy pociąg.
Kolorowe koła po szynach turkoczą.
W niebieskim wagonie niebo rozgwieżdżone,
w żółtym – słońce z uśmiechem złocistym.
W czerwonym – kilka maków,
w białym – puszysty obłok,
w zielonym – wilgotne listki.
A w ostatnim – największym –
Bukiet spełnionych marzeń.
Pytamy dziecko, ile wagonów miał pociąg z wiersza. Następnie dziecko dostaje sześć prostokątów z kolorowego papieru ponumerowanych od 1 do 6. Ponownie czytamy wiersz. Gdy czytamy o pierwszym wagonie, dziecko podnosi prostokąt z numerem 1 itd. Następnie dziecko rysuje w każdym wagonie elementy przedstawione w wierszu. Rodzic kolejny raz czyta utwór, a dziecko ustawia wagony z rysunkami w odpowiedniej kolejności. Pytamy, co jest w pierwszym, trzecim, piątym wagonie – utrwalenie liczb porządkowych.
„Globus” – szukanie na globusie państw i kontynentów. Określanie kierunków wyjazdu dziecka na zagraniczne wakacje.
2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
„Rajd rowerowy” – dziecko kładzie się na plecach i naśladuje jazdę rowerem. Następnie wjeżdża pod górkę – zwalnia, zjeżdża z górki – przyśpieszają, jadzie po prostej – bardzo szybko.
„Łodzie” – Dziecko siada w klęku na złożonym na pół kocyku. Kocyk to łódź, a rączki to wiosła. Dziecko płynie, odpychając się od podłogi, w wakacyjną podróż. Po drodze napotyka różne trudności i przeszkody. Np. napotykają wir na rzece, kręcą się wokoło, pokonać slalom między poduszkami…
„Pszczółki do ula” – dziecko naśladuje pszczoły. Na komendę Rodzica: Pszczółki na łące! – biega, a na komendę: Pszczółki do ula! – chowa się w wyznaczonym miejscu.
26.06.2020r.
TEMAT: BEZPIECZNE WAKACJE
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
1.„Kropelka złotych marzeń” –utrwalenie słów i melodii piosenki. Ekspresja ruchowa
do piosenki.
https://www.youtube.com/watch?v=wyPKwV6JJk0
„Wakacyjny regulamin” –Wspólne stworzenie regulaminu zachowywania się na wakacjach. Zapisujemy zasady proponowane przez dziecko za pomocą słów i piktogramów. Dziecko podpisuje się pod regulaminem pieczątką paluszkową.
„Ogłaszamy zasady” ”– zabawa ruchowa. Utrwalenie zasad zachowania się na wakacjach. Dziecko dostają rolkę od papieru toaletowego tańczy w rytm dowolnej muzyki. Kiedy muzyka cichnie, Rodzic czyta jedną zasadę z regulaminu. Dziecko ogłasza ją światu przez megafon z rolki (głośno powtarza).
„Znaki” – zajęcia informacyjne. Pokazujemy dziecku zdjęcia rozmaitych znaków zakazu, które można spotkać na wakacjach, np. zakaz kąpieli, zakaz skoków do wody, strefa ciszy; znaków ostrzegawczych, np. wiry, pale, nagły uskok, zimna woda; oraz znaków informacyjnych, np. plaża strzeżona, punkt medyczny, telefon. Zadaniem dziecka jest podzielić znaki na trzy grupy. Dziecko próbuje odczytać symbole na znakach i wytłumaczyć ich znaczenie.
„Bezpieczne wakacje” – zabawa z lizakami( przygotowujemy znaki prawda/fałsz) czytamy zdania, a dziecko ocenia ich prawdziwość, podnosząc odpowiedni znak i podając uzasadnienie.
PRZYKŁADY ZDAŃ:
– Na plaży można palić ognisko.
– Gdy świeci słońce, należy smarować się kremem do opalania.
– Biała flaga oznacza, że można się kąpać.
– Można chodzić po wydmach.
– Można spacerować po górach w klapkach.
– Na plaży nie można śmiecić.
– Podczas jazdy na rowerze trzeba mieć kask.
– Można wchodzić do wody na niestrzeżonej plaży.
„Na wakacjach” – zabawa darmowa. Odgrywanie scenek mogących zdarzyć się w czasie wakacji, np. Zgubiłeś się na plaży, co robisz? Jesteś na basenie i zauważyłeś, że ktoś tonie, co robisz? Jesteś świadkiem wypadku drogowego, co robisz? Siedzisz na plaży i widzisz małe dziecko wchodzące do wody. W pobliżu nie widać jego rodziców, co robisz?
„Wakacyjna sałatka” – zabawa kulinarna. Dziecko tworzy wakacyjne sałatki z kolorowych owoców pociętych na części, układanych warstwami i umieszczonych w przezroczystych kubeczkach. Pytamy: Czy należy zbierać nieznane owoce w lesie? Czy można jeść owoce prosto z letniego targu?
JĘZYK ANGIELSKI - HOLIDAYS
Utrwalamy słownictwo w języku angielskim związane z letnim wypoczynkiem. Materiały do zajęć do pobrania ze strony:
https://easyenglishland.wordpress.com/2020/06/18/holidays-material-leksykalny-w-jezyku-angielskim-dla-dzieci-zwiazany-z-letnim-wypoczynkiem/?fbclid=IwAR2e2QM39MpNcgorLvu_nl5ldttBryT9QD-nXN4IVjF6ZBKzMJx5bjDjXEo