Witam Was serdecznie w poniedziałek!
W tym tygodniu krąg tematyczny to : Wkrótce Wielkanoc.
1. Dzień pierwszy zaczniemy od ćwiczeń dużych grup mięśniowych.
Zapraszam Was do zabawy pt. „Na ziemi zostaje”
https://www.youtube.com/watch?v=S5TFdKc6TB4
Zaproście do niej swoich rodziców.
2. Połączcie, samodzielnie lub z pomocą dorosłego pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach to, czego nazwę otrzymaliście. Z czym kojarzą się wam te nazwy? KARTA 1.
3. Wysłuchajcie wiersza D. Gellner pt. „Pisanki”.
Patrzcie,
ile na stole jest pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA.
• Rozmowa na temat wiersza. − Co znajduje się na stole? Jak wyglądają pisanki? Co wykluje się z pisanek?
4. Poznajcie ciekawostki na temat pisanek.
• Dawniej uważano, że pisanki mają magiczną moc, dlatego np. dotykano nimi grzbietów bydła, aby było zdrowe i płodne, toczono je wzdłuż zagonów oziminy, żeby zapewnić sobie dobry urodzaj.
• Były one darem, który miał zapewnić obdarowanej osobie wszelką pomyślność (także w sprawach sercowych).
• Pełniły one rolę wykupu w obrzędach wielkanocnych, np.: dyngusa, chodzenia z barankiem lub kurkiem.
• Ludzie bogaci obdarowywali się drogimi pisankami, ze złota, przyozdobionymi szlachetnymi kamieniami. Francuski jubiler Peter Carl Fabergé wykonał takie drogie pisanki na zamówienie cara Rosji.
• Pisanki służyły do zabawy zwanej taczanką. Turlało się po stole malowane jaja, zderzając je ze sobą. Wygrywała ta osoba, której pisanka się nie potłukła.
5. Oglądanie obrazka przedstawiającego wiosenne prace w ogródku. KARTA 2,3,4,5,6 I 7.
• Co robimy wiosną w ogródku?
• Jakich narzędzi ogrodniczych potrzebujemy?
• Do czego potrzebujemy wideł, a do czego – motyki? –
• Do czego potrzebujemy sekatora, a do czego – grabi i łopaty?
6. Analiza i synteza słuchowa słowa łopata.
• Dzielenie słowa łopata na sylaby.
• Co słyszysz na początku słowa łopata?
• Podział na sylaby słów, które rozpoczynają się głoską ł
• Dzielenie słowa łopata na głoski.
• Podawanie przykładów słów rozpoczynających się głoską ł (łodyga, łuk, łubin...), mających ją w środku (półka, głowa, igła...) oraz na końcu (dół, bawół, stół...).
• Z ilu głosek składa się słowo łopata?
7. Proszę o wykonanie KARTY 8. Wcześniej zapoznanie się z KARTĄ 9.
8. Wykonywanie pisanek według własnych pomysłów. Proszę o zdjęcia powstałych prac.
( Jajka ugotowane na twardo lub wydmuszki z jajek, kolorowy papier, bibuła, folia samoprzylepna, resztki materiałów, włóczka, elementy świąteczne wycięte z kolorowych gazet, flamastry.)
9. Narysujcie w pustych polach pisanki według podanych wzorów. Pokolorujcie rysunki pisanek na podane kolory.
Podzielcie nazwy zdjęć na sylaby lub na głoski. Narysujcie w polach pod zdjęciami tyle kresek, z ilu sylab (5-latki) lub głosek (6-latki) składają się te nazwy. KARTA 10.