Scenariusz zajęć w grupie dzieci 3-letnich.
Temat zajęć: W kolorach wiosny
Grupa wiekowa: 3-latki
Cele ogólne:
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
- rozwijanie integracji sensorycznej,
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy,
Cele szczegółowe- dziecko:
- zna podstawowe kolory,( rozróżnia je, nazywa),
- cierpliwie czeka na swoją kolej,
- uważnie słucha i reaguje na sygnały,
Metody pracy:
- metoda integracji sensorycznej,
- metody aktywizujące,
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
Pomoce dydaktyczne:
- papierowe kwiatki w różnych kolorach, chusta animacyjna, czarno-białe ilustracje, kolorowe lizaki z papieru dla każdego dziecka, latarka, odtwarzacz CD, płyta z nagraniem piosenki „Na powitanie”, piłeczki w dwóch kolorach (czerwone, żółte) dla każdego dziecka oraz 2 pudełka (kartony).
Przebieg zajęć:
1. Powitanie przy piosence „Na powitanie” ( melodia popularna, słowa : Tomasz Klaman).
Podczas śpiewania piosenki dzieci wykonują określone w piosence ruchy i gesty- machanie ręką do kolegi, tupanie nogami, mruganie okiem, uśmiechanie się do siebie, przywitanie)
Tekst piosenki:
1. Jedna ręka, druga ręka, podać rękę to nie męka.
Rączki się witają, wesoło machają. (2 razy)
2. Jedna noga, druga noga, niech poczuje to podłoga.
Nóżki się witają, wesoło stukają. (2 razy)
3. Uśmiech tobie przekazuję i od ciebie oczekuję.
Śmiejmy się szeroko, puśćmy sobie oko. (2 razy)
4. Kiedy już się przywitamy, to się wszyscy uściskamy.
Razem usiądziemy, bawić się będziemy. (2 razy)
2. „Pokoloruj świat”- praca z obrazkiem
Dzieci otrzymują papierowe lizaki w różnych kolorach (na patyczki od lodów przyklejone są kolorowe kółeczka). Nauczyciel pokazuje dzieciom czarno-białe obrazki.
Każde dziecko podnosi patyczek z odpowiednim kolorem.
- np. nauczyciel pokazuje banana- dzieci podnoszą do góry patyczek z żółtym kółeczkiem.
truskawka- czerwony patyczek
listek- zielony patyczek
3. Zabawa z wierszem „Lata motylek”, rozwijająca integrację sensoryczną. Zabawa ta pozwoli także utrwalić nazwy kolorów.
Do zabawy potrzebna jest latarka oraz kilka kwiatków wyciętych z papieru, każdy w innym kolorze. W wierszyku nauczyciel wypowiada imię wybranego dziecka Wcześniej wiesza kwiatki na tablicy (ścianie). Mówi wiersz, światłem latarki naśladuje lot motyla. Na koniec wiersza zatrzymuje światło na jednym kwiatku. Wybrane dziecko podaje jego kolor. (Można utrwalać kolory zarówno w języku polskim, jak i angielskim)
Tekst wierszyka:
Lata motylek, lata nad łąką.
Dla odpoczynku siada na kwiatkach.
Na jakim teraz usiądzie kwiatku?
Uważaj Zosiu! To jest zagadka!
4. „Oceń zajęcia”- ewaluacja zajęć.
Każde dziecko wybiera 1 piłkę: żółtą jeśli zajęcia podobały się, czerwoną jeśli nie podobały się. Wrzuca wybraną przez siebie piłkę do odpowiedniego pojemnika.