Temat: Kolorowe motyle – zabawy z rodzicami z wykorzystaniem Darów Froebla
Grupa: I „Maki” – 3 – latki
Czas trwania: 30 min
Cel ogólny: Utrwalenie kolorów.
Cele szczegółowe:
- Rozpoznawanie i nazywanie kolorów,
- Rozwijanie percepcji wzrokowo – ruchowej,
- Kształtowanie pracy w grupach,
- Tańczenie do muzyki dziecięcej wg poleceń,
- Budowanie więzi rodzinnych.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Metody pracy:
- metoda froeblowska,
- czynna: zadań stawianych dziecku,
- słowna: rozmowa, objaśnienie, instrukcja,
- oglądowa: pokaz
Pomoce:
- Dary Froebla 1, 7,
- papierowe puzzle, koperty,
- papierowe motyle,
- paski bibuły,
- kredki, wycinanka, nożyczki,
- ozdobne dziurkacze,
- klej,
- ziemia, doniczki, konewka,
- grabki, łopatka,
- cebulki i nasiona kwiatów,
- lupy,
- rękawiczki lateksowe,
- radio, płyta cd,
Przebieg zajęć:
1. Powitanka muzyczna „Hej, witam Was” – taniec z rodzicami.
2. Motylkowe puzzle.
Dzieci i rodzice otrzymują koperty z puzzlami, które muszą wspólnie ułożyć.
Po wykonanym zadaniu nauczyciel pokazuje dzieciom piłeczki z Daru 1 i zadaje zadania. Dzieci samodzielnie nazywają kolory, pomagają nauczycielce recytować rymowankę.
A teraz motylek ... z pudełka wyleci i uśmiechnie się do dzieci.
Kto ma obrazek w jego kolorze musi ….
- podskoczyć na jednej nodze 3 razy.
- klasnąć 4 razy.
- obrócić się w koło 2 razy.
- ukłonić się pięknie,
- poklepać się po głowie i brzuchu jednocześnie,
- przytulić się mocno do osoby, która jest najbliżej.
3.Taniec pt. „Wiosna, wiosna”
Dzieci i rodzice są motylkami - tańczą z bibułami w rękach zgodnie ze wskazówkami nauczyciela. Na przerwie w muzyce ustawiają się w dwa koła – jedno koło tworzą chłopcy i tatusiowie, drugie koła dziewczynki i mamusie.
4. Podział na grupy – podział wg wylosowanych kolorów.
- Żółty – grupa darów – ozdabianie szablonów motylków z wykorzystaniem Daru 7.
- Zielona – grupa badawcza – odszukiwanie w kartonie pełnym pociętej bibuły papierowych kwiatków, oglądanie pod lupą, segregowanie ich wg liczby kropeczek na płatkach.
- Niebieski – grupa twórcza – wykonanie motyla z brystolu, ozdobienie różnego rodzaju artykułami: wycinanki, bibuła, plastelina, nożyczki, klej, ozdobne dziurkacze.
- Pomarańczowy – grupa gospodarcza – sadzenie wiosennych kwiatków.
5. Porządkowanie sali po wykonanej pracy w myśl zasady „Dary lubią porządek”.