Materiały: Scenariusze zajęć

„Piękna nasza Polska cała”- scenariusz zajęć pokazowych.

„Piękna nasza Polska cała”- scenariusz zajęć pokazowych.

Problematyka zajęć: Metody i formy realizacji zadań z zakresu edukacji patriotycznej w młodszej grupie wiekowej. Wykorzystanie różnorodnych pomocy dydaktycznych oraz zasobów Kącika patriotycznego.
Tematyka kompleksowa: „Wakacyjne podróże”
Temat zajęć: „Piękna nasza Polska cała”- w oparciu o rozmowy , zagadki słowne, obrazkowe i słuchowe oraz wiersz Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” usystematyzowanie wiadomości dotyczących treści patriotycznych. Rozwijanie u dzieci aktywności umysłowej, ruchowej i muzycznej.
Cele główne:
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej,
- podsumowanie wiadomości na temat kraju,
- wyrabianie szacunku do symboli narodowych,
- rozwijanie wrażliwości wzrokowej, słuchowej oraz koncentracji uwagi.
Cele szczegółowe:
• Dziecko:
- chętnie uczestniczy we wspólnej zabawie,
- rozpoznaje i nazywa kolory kopert,
- obdarza uwagą drugą osobę,
- rozwiązuje zagadki związane z ojczyzną,
- rozpoznaje symbole narodowe,
- potrafi rozpoznać kontury Polski wśród innych,
- potrafi rozpoznać melodię hymnu Polski,
- myśli logicznie i samodzielnie,
- dokonuje podziału wyrazu na sylaby,
- umie nabyte umiejętności zastosować w praktycznym działaniu,
- potrafi z szacunkiem odnosić się do symboli narodowych.
Metody pracy:
- czynne: samodzielnych doświadczeń, kierowanie własną działalnością, zadań stawianych do wykonania;
- słowne: rozmowa, zagadki, opowiadania, metoda żywego słowa, objaśnienia i instrukcje:
- percepcyjne: pokazu i obserwacji, uprzystępniania sztuki,
Formy pracy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- zespołowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć: kolorowe koperty z zagadkami, obrazki z odpowiedzią w tym samym kolorze co koperty, ilustracje z symbolami narodowymi, kontury różnych państw, kontury mapy Polski, obrazki morza, gór, syrenki, nagrania różnych melodii, nagranie hymnu Polski, lizaki prawda/fałsz, biały bristol, czerwona farba plakatowa, pędzle, mokre chusteczki, przypinki narodowe-nagrody dla dzieci, magnetofon.
Realizacja podstawy programowej: I5, I9, II7, II8, III2, III3, III4, III6, III8, IV1, IV2, IV5, IV7, IV8, IV10, IV11, IV14.
Przebieg zajęć:
1. Powitanie piosenką – element „Porannego kręgu” – śpiewanie piosenki „Wszyscy są…”
2. „Zagadki z Polską związane” – zabawa dydaktyczna według pomysłu nauczyciela.
Nauczyciel rozkłada przed dziećmi kolorowe koperty. Chętne dziecko wybiera kopertę, podaje kolor koperty. Nauczyciel odczytuje zagadkę. Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie. Poprawność odpowiedzi dziecko sprawdza poprzez odkrycie zawieszonego obrazka w tym samym kolorze co koperta.
3. „Godło-flaga-hymn”- zabawa ruchowa z wykorzystaniem symboli narodowych.
Dzieci poruszają się w rytm muzyki. Na pauzę nauczyciel podnosi ilustrację symbolu,a zadaniem dzieci jest wyklaskać jego nazwę.
3. „Zabawy z mapą Polski” – rozwijanie percepcji wzrokowej i orientacji w przestrzeni.
Dzieci wyszukują spośród kilku map różnych państw, mapy Polski. Zaznaczają na konturze mapy Polski : góry, morze, stolicę używając nazw kierunków.
4. Recytacja wiersza W. Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” z podziałem na role.
5. „Jaka to melodia” – rozpoznawanie melodii hymnu Polski z pośród innych melodii. Odśpiewanie dwóch pierwszych zwrotek przyjmując właściwą postawę.
6. Zabawa ruchowo-muzyczna do piosenki „Jestem Polakiem”
7. Narodowy quiz – zabawa dydaktyczna. Dzieci za pomocą lizaków głosują czy dane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.
8. Działalność o charakterze manualnym przy współudziale rodziców – wykonanie flagi Polski poprzez odbijanie dłoni dziecka i rodzica pomalowanej czerwoną farbą na białym bristolu.
9. Podsumowanie zajęć. Podziękowanie rodzicom za udział w zajęciach, wręczenie dzieciom nagród za ich aktywność i wiedzę w postaci przypinek narodowych.
Grupy wiekowe
Komentarze
Avatar
Aby dodawać komentarze musisz się zalogować lub zarejestrować
pozostało:
Brak komentarzy.