Umiejętności kluczowe:
Cele operacyjne; dziecko:
- w skupieniu słucha opowieści dotyczącej historii powstania pluszowego misia
- zachowuje się kulturalnie podczas zabawy swobodnej
- rozumie pytania zawarte w quizie nt. misiów i odpowiada na nie
- przestrzega reguł konkursów
- bierze udział w zabawach wspólnie z innymi dziećmi
- potrafi zaprezentować swoje umiejętności recytatorskie oraz wokalne
- śpiewa z innymi dziećmi wyrażając ruchem treść piosenek
- tańczy w kole oraz w parach
Metody: słowna oglądowa, praktyczna
Formy: zbiorowa, indywidualna, zespołowa
Środki dydaktyczne: pluszowe misie, balony, tekst opowiadania o historii powstania pluszowego misia, płyty CD z piosenkami, treść quizu o misiach, koszyczki na punkty, kartoniki (punkty), duży i mały miś, drobne nagrody, miód, talerzyki, plastikowe łyżeczki.
Część I:
1. Gimnastyka poranna z misiem.
- Marsz na palcach z misiem uniesionym wysoko nad głową;
- Bieg wokół misia z wysokim unoszeniem kolan;
- Siad prosty – unoszenie misia siedzącego na nogach;
- Ćwiczenie równowagi – przekładanie misia pod uniesionym kolanem;
- „Miś na koniku” – czworakowanie w różnych kierunkach;
- Ćwiczenia oddechowe – pompujemy baloniki dla misia.
2. Opowieść nauczyciela o historii powstania pluszowego misia.
Historia pluszowego misia rozpoczęła się w roku 1902, ponad 100 lat temu. w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Wtedy to pan Theodore Roosevelt, który pełnił funkcję prezydenta wybrał się ze swoimi przyjaciółmi na polowanie. Myśliwi w trakcie polowania ustrzelili niedźwiedzicę . Okazało się , że w gawrze pozostał jej mały synek – niedźwiadek, którego myśliwi także chcieli zabić. Sprzeciwił się temu pan prezydent i w ten sposób uratował życie małego niedźwiadka. Świadkiem tego wydarzenia był pan Clifford Berryman, dziennikarz waszyngtońskiej gazety. Uwiecznił on tę historię na rysunku i razem z artykułem umieścił w swojej gazecie. Czytelnikiem gazety okazał się Morris Michton, właściciel sklepu z zabawkami. Po przeczytaniu historii o uratowanym małym niedźwiadku wpadł na pomysł wykonania kilku zabawek przedstawiających misia. Był ciekawy czy taka zabawka spodoba się dzieciom. Jak się okazało pluszowe misie pana Michtona stały się wielkim przebojem i świetnie się sprzedawały. Producent zwrócił się z prośbą do pana prezydenta o pozwolenie nadania pluszowym misiom jego imienia – Teddy. I pod takim imieniem znają go dzieci do dziś na całym świecie. I od stu lat misie towarzyszą dzieciom na całym świecie, dodają im otuchy, pocieszają, łagodzą lęk przed samotnością.
3. Mój ulubiony pluszowy Miś - krótka prezentacja przyniesionych przez dzieci maskotek. Określenie wielkości, koloru misia, przedstawienie imienia lub nadanie imienia jeśli miś go nie ma.
Część II: może być wspólnie z innymi grupami przedszkolnymi
1. Powitanie wszystkich zebranych przez nauczycielki:
witam wszystkich przedszkolaków
witam wszystkie dziewczynki
witam wszystkich chłopców
witam wszystkich, którzy mają ze sobą misie
"Misie pięknie się kłaniają, wszystkich witają i do zabawy zapraszają".
2. Zabawa ruchowo – naśladowcza "Niedźwiadek" (śpiewamy na melodię „Mam chusteczkę”)
Jedna łapka, druga łapka (podnoszą prawą, potem lewą rękę)
ja jestem niedźwiadek. (pokazują na siebie)
Trzecia łapka czwarta łapka (pokazują prawa, lewą nogę)
a to jest mój zadek. (klepią się po pupie)
Lubię miodek, kocham miodek (masują brzuszek prawą, lewą ręką)
Wybieram go pszczółkom (pokazują wybieranie miodu)
Jedną łapką, drugą łapką( podnoszą prawą, lewą rękę)
Albo piję rurką.(naśladują picie rurką).
3.Wiersz pt. „Naprawiamy misia”
Kto misiowi urwał ucho?
No kto? - pytam.
Cicho, głucho...
Nikt się jakoś nie przyznaje.
Może jechał miś tramwajem?
Może upadł biegnąc z górki?
Może go dziobały kurki?
Może Azor go tarmosił,
Urwał ucho, nie przeprosił?
Igła, nitka, rączek para,
naprawimy szkodę zaraz.
O! Już sterczą uszka oba.
Teraz miś się nam podoba.
4. Układanie misia z elementów. Dopasowanie części w prawidłowe miejsca wyciętego z kartonu szablonu.
5. Misiowy „Taniec przytulaniec”- zabawa taneczna z przyniesionymi przez dzieci misiami. Reakcja na umówiony sygnał- n-l wyłącza muzykę- dzieci mocno przytulają misie.
6.Wiersz pt. „Przytulę misia”
Miś jest mały i puchaty,
miś jest fajny i kudłaty,
miś jest gruby jak ta kula,
misia zawsze się przytula.
Lecz czasami też tak bywa,
że się o nim zapomina.
A więc wezmę misia czule
i do siebie go przytulę.
7. Zabawa ruchowa w j.angielskim „Teddy Bear”
Teddy Bear, Teddy Bear, turn around.
Teddy Bear, Teddy Bear, touch the ground.
Teddy Bear, Teddy Bear, reach up high.
Teddy Bear, Teddy Bear, wink one eye.
Teddy Bear, Teddy Bear, slap your knees.
Teddy Bear, Teddy Bear, sit down please.
8. Konkurs : „Wyjadanie miodku” .
W zabawie bierze udział 3 dzieci z grupy (jeśli grupy są łączone: po 1 osobie z każdej grupy) Zadanie polega na jak najszybszym zjedzeniu miodu z talerzyka tylko za pomocą języka, bez pomocy rąk.
Wygrywa ten, kto najszybciej zje miodek z talerzyka i będzie miał czystą buźkę.
Oklaski, wręczenie drobnych nagród za udział w konkursie.
9. Podziękowanie za wspólną zabawę, poczęstunek z misiami Haribo.