Cele ogólne:
- kształtowanie postawy szacunku do naszego kraju,
- znajomość symboli narodowych,
- właściwego zachowania podczas uroczystości,
- doskonalenie umiejętności artystycznych.
Cele szczegółowe:
- rozumie znaczenie i celu obchodów Święta Niepodległości Polski,
- poprawnie zachowuje się w czasie śpiewania hymnu,
- odnosi się z szacunkiem do symboli narodowych,
- recytuje wiersze, śpiewa piosenki o tematyce ojczystej i rytmicznie tańczy.
Metody:
- słowne – recytacje, śpiew, pogadanka,
- czynne – zadań stawianych dziecku,
- oglądowe – taniec, pokaz, ekspresja muzyczno-ruchowa.
Formy:
- indywidualna,
- zbiorowa,
- z całą grupą,
- występ artystyczny.
Środki dydaktyczne:
płyta CD z nagraniami piosenek i utworów patriotycznych, wiersze o tematyce patriotycznej, stroje galowe dla wszystkich dzieci, kotyliony w kolorach narodowych dla każdego dziecka, dekoracja sceny przedszkolnej w barwach narodowych, napis „11 LISTOPADA DZIEŃ NIEPODLEGŁOŚCI”.
Przebieg uroczystości:
Odśpiewanie hymnu Ploski „Mazurka Dąbrowskiego”
1. „Moja mała Ojczyzna”
Jest na mapie mała kropka,
ja tu mieszkam, tu mnie spotkasz.
Jakie ciekawie i wesoło
w moim świecie naokoło.
Na podwórku trzy kałuże,
położyły się przy murze,
trzepak bardzo dziś kaprysi -
duży dywan na nim wisi.
Słońce z cieniem gra tu w berka,
pan kominiarz z dachu zerka,
teraz chyba każdy przyzna,
że jest piękna ma Ojczyzna!
2. Piosenka „Mój dom”
1. Mój dom to dom rodzinny, gdzie wszyscy bliscy są,
brat, siostra, mama, tata, to mój prawdziwy dom.
Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest mój dom.
2. Mój drugi dom – przedszkole, gdzie dzieci razem są,
tu bawię się wesoło, to jest mój drugi dom.
Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest mój dom.
3. Mój dom to cała Polska, tam góry, rzeki są,
tysiące miast i wiosek, to polskich dzieci dom.
Ref. Mój dom, mój dom, to właśnie jest mój dom
3. Wiersz „Katechizm polskiego dziecka”
Kto ty jesteś?
- Polak mały.
Jaki znak twój?
- Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?
- Między swymi.
W jakim kraju?
- W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
- Mą ojczyzną.
Czym zdobyta?
- Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
- Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
W Polskę wierzę.
4. Wiersz pt. „Barwy ojczyste”
Powiewa flaga, gdy wiatr się zerwie,
a na tej fladze biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość, biel serce czyste,
piękne są nasze barwy ojczyste.
5. Piosenka „To, co ważne, blisko masz”
Świat ciekawy i daleki poznać chcesz,
dziwne dżungle, rwące rzeki, ziemi kres,
ale kiedy już powrócisz z dawnych stron,
miło się uśmiechniesz, widząc własny dom.
Ref. Tu lasy są piękne i takie znajome
i góry zielone, i szare od mgieł,
a piasku złotego na plaży wystarczy
by zamki nad morzem budować, gdy chcesz.
Różnych ludzi musisz poznać, wiele spraw,
całym światem się zachwycić pełnym barw,
aż zrozumiesz, że co ważne, blisko masz:
mamę, tatę i przyjaciół, i swój kraj.
Ref. Tu łąki wesołe i skaczą motyle,
jeziora niebieskie mrugają zza drzew,
Warszawska Syrenka wciąż patrzy na Wisłę,
Lajkonik Krakowa pilnuje jak lew.
6. Wiersz „ABC- polski …”
Już w przedszkolu dzieci wiedzą co to Wisła, co to Bałtyk,
że na Śląsku leży węgiel, a znów góry to są Tatry.
taki polski elementarz raz zobaczysz i pamiętasz.
Nasze polskie ABC, każde dziecko o nim wie,
wchodzi w głowę, wchodzi w serce, jak literka po literce.
Coraz lepiej czytasz je, nasze polskie ABC.
Kiedy będę taki duży, jak na przykład są rodzice,
z książek, z kina i podróży poznam kraju okolice.
Jak zakładka Wisły wstążka, no a Polska jest jak książka.
7. Taniec „Krakowiaczek”
8. Wiersz „Ojczyzna”.
Wszystko dokoła:
dom i przedszkole,
fabryczne dymy,
żelazna kolej...
kwiaty przy oknie,
klon koło bramy,
słoneczny uśmiech
kochanej mamy...
I las, co cieniem
dzieci zaprasza –
wszystko to Polska,
Ojczyzna nasza.