Temat zajęć:,, Jaki to instrument?,, – stosowanie nazw instrumentów muzycznych podczas zabaw dydaktycznych oraz muzycznych.
Cel ogólny:
- zapoznanie z wyglądem i grą na instrumentach muzycznych.
Cele szczegółowe: ( dziecko)
- rozpoznaje brzmienie instrumentów wskazując odpowiednie ilustracje lub instrument
- porusza się adekwatnie do słyszanych dźwięków głośnych lub cichych granych przez nauczycielkę
- uważnie słucha listu czytanego przez nauczycielkę.
- bierze czynny udział w zabawie dydaktycznej.
- stosuje nazwy instrumentów muzycznych.
- posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi
- zna kolory
- prawidłowo reaguje na sygnał dźwiękowy podczas zabawy ruchowej
- wykonuje prace plastyczną
Metody pracy:
– słowna – rozmowa, instrukcje, opowiadanie
– czynna zadań stawianych do wykonania
– metoda swobodnej ekspresji dziecka
Formy pracy
– zbiorowa
– indywidualna
Środki dydaktyczne:
Treść listu, bębenki, tamburyna, grzechotki, dzwonki, sylwety instrumentów,
CD z brzmieniem instrumentów, CD z piosenką „Witam was” ,instrumenty muzyczne dla każdego dziecka
Przebieg:
1.Wstęp.
Powitanie dzieci i zaproszenie do wspólnej zabawy i nauki.
Dzieci stają w kole i wspólnie śpiewają piosenkę połączona z zabawą taneczno – ruchową. „Witam was”
2. „Jaki to instrument” – zagadki słuchowe – nauczyciel prezentuje dzieciom 4 instrumenty muzyczne ( tamburyno, bębenek, grzechotka, dzwonki), umieszcza je pudełku tak, aby dzieci ich nie widziały. Dzieci odgadują na jakim instrumencie zagrał nauczyciel i umieszczają sylwetę instrumentu w odpowiednim miejscu na tablicy. np
Umieść grzechotkę na niebieskiej półce
Umieść bębenek na zielonej półce itp.(zadanie dla 3latków)
3. Zabawa ruchowa „Tajemniczy głos” - dzieci maja przypięte emblematy instrumentów: bębenek, tamburyn, grzechotki, dzwonki. Kucają w bezruchu. Gdy usłyszą dźwięki swojego instrumentu, wstają i poruszają się zgodnie z wygrywanym na nim rytmem.
4.Odczytanie listu ze sklepu muzycznego- nauczyciel odczytuje list.
Drogie dzieci!
Jestem sprzedawcą w sklepie muzycznym, mam ogromny problem i potrzebuje Waszej pomocy. Moje instrumenty wybrały się wczoraj na spacer, ale po powrocie nie wróciły na swoje miejsce. Czy pomożecie mi poustawiać je na odpowiednich półkach i w odpowiedniej kolejności? Żeby to zrobić musicie rozwiązać zagadki i wykonać matematyczne zadanie. Mam nadzieję, że sobie świetnie poradzicie. Życzę miłej zabawy na dzisiejszych zajęciach. Bardzo Wam dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam
Po wysłuchaniu listu dzieci wykonują polecenie matematyczne umieszczając na odpowiednich półkach sylwety instrumentów (zadanie dla 4,5 latków) np.
- Miejsce bębenka jest na pierwszej półce między tamburynem a marakasami.
- Kastaniety są czwartym instrumentem na pierwszej półce.
- Drugim z kolei instrumentem na półce numer dwa jest trąbka.
- Flet ma swoje miejsce obok trąbki, którym z kolei będzie instrumentem?
- Gitara zajmuje miejsce pierwsze na trzeciej półce.
- Skrzypce mają swoje miejsce obok gitary, którym z kolei są instrumentem?
- Największy instrument – fortepian, stoi pod półkami.
5.Zabawa muzyczno- ruchowa „Poruszaj się, jak ci zagram”
Nauczycielka zaprasza dzieci na dywan i objaśnia zasady zabawy. Kiedy nauczycielka gra głośno na instrumencie, dzieci poruszają się po sali tupiąc. Kiedy natomiast gra cicho na instrumencie, dzieci chodzą na paluszkach.
6. Koncert „małych artystów” - dzieci zostają podzielone na 4 grup. Każda grupa dostaje inny
instrument. Zadaniem dzieci jest gra na instrumentach, które zostaną wywołane przez
nauczyciela – dyrygenta.
7. „Co to za instrumenty?”- zagadki słuchowe
Nauczycielka włącza płytę CD z brzmieniem różnych instrumentów. Zadaniem dzieci jest nazwać usłyszane instrumenty i wskazać instrument na ilustracji lub wskazać prawdziwy instrument.
8. „Ulubiony instrument” – praca plastyczna podsumowująca zajęcia
Dzieci wybierają ilustracje instrumentu, który podoba im się najbardziej i kolorują go według własnego pomysłu. Podziękowanie dzieciom za udział w zajęciach.