Witam wszystkich serdecznie!
22 kwietnia jest DNIEM ZIEMI. Swoje święto obchodzi także kolor niebieski.
Z tego powodu dzisiejsze proponowane zabawy będą związane z tematyką dotyczącą sposobów ochrony naszej planety. To bardzo ważna sprawa, aby wiedzieć jak dbać o planetę, na której mieszkamy. Ziemia to nasz „zielony dom”, o który każdy człowiek powinien dbać. Na początku chciałabym zaprosić wszystkich do wysłuchania listu, który dziś otrzymałam od naszej Ziemi. W dalszej części zastanowimy się jak pomóc naszej planecie, by była czysta i zielona oraz spróbujemy odpowiedzieć na kilka pytań.
Zapraszam wszystkich również do osłuchania się z piosenką „Nasza planeta”: https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I oraz udziału w zabawie - „Sprzątamy las – pomagamy skrzatom”.
Na podłodze rozłożone są śmieci: pudełka, butelki, gazety, plastikowe torebki, itp. Stoją też pojemniki z napisami: papier, plastik, szkło. Dziecko ogląda porozrzucane śmieci, omawia z czego są zrobione. Rodzic pokazuje dziecku pojemniki na odpady i wspólnie z dzieckiem ustala, co powinno znaleźć się w każdym koszu. Przy dowolnej muzyce dziecko spaceruje po pokoju i „sprząta las”- zbierając i segregując śmieci do pojemników.
„Woda” – rozwiązywanie zagadki.
Rodzic czyta dziecku zagadkę: Co mam na myśli? To substancja, bez której nikt z nas nie mógłby żyć. Jest potrzebna nie tylko ludziom, lecz także zwierzętom i roślinom. Występuje na całej kuli ziemskiej, ale tylko niewielka część nadaje się do spożycia przez ludzi. Odpowiedź:
WODA
Rodzic prosi dziecko o napisanie zaprezentowanego wyrazu lub ułożenie go z literek – zadanie dla dzieci starszych.
„Do czego potrzebna nam woda?” – zabawa pantomimiczna.
Dziecko (lub rodzic) bez słów próbuje pokazać do czego człowiekowi potrzebna jest woda, a rodzic (lub dziecko) odgaduje: do picia, mycia, prania, podlewania, pływania, kąpania.
„Co tonie, a co pływa?” – zabawa badawcza.
Dziecko wraz z rodzicem prowadzą doświadczenia wkładając do wody różne przedmioty: korek, papier, piłeczkę gumową, pieniążek, piórko, ołówek, mazak, napompowany balonik. Następnie wyciągają wnioski z przeprowadzonego doświadczenia zaznaczając, które przedmioty toną, a które pływają.
„Mój przyjaciel szuka niebieskich przedmiotów” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic tłumaczy dziecku, że jego przyjaciel (np. ulubiona maskotka dziecka) wracał ze spaceru i zgubił wszystkie niebieskie rzeczy, które niósł w koszyku. Rodzic prosi dziecko, by odnalazło np. w swoim pokoju wszystkie niebieskie rzeczy.
„W jak woda” – prezentacja litery w wyrazie.
Rodzic prosi dziecko o wyklaskanie słowa zgodnie z modelem sylabowym: wo-da, jednocześnie wskazując kolejne pola na planszy. Dziecko przelicza głoski, wspomagając się polami na planszy. Wyszukuje także głoski odpowiadające literom, które już zna. „W jak woda, w jak…..” - dziecko podaje propozycje słów, które rozpoczynają się głoską w.
Karty pracy dla dzieci młodszych i starszych:
Wykropkowany obrazek
Bardzo lubiana przez dzieci aktywność, jednocześnie prosta, a dająca wiele możliwości. Kropki może wypełnić dziecko na różne sposoby, takie najbardziej typowe, to wyklejanie plasteliną lub stemplowanie opuszkami palców zamoczonymi w farbie.
Wieża z kolorowych kubków
Jeśli nie macie kubków, to mogą dzieci wykonać pracę kredkami. Patrzymy na rodzaj odpadów umieszczony na kubku, następnie sprawdzamy, do którego pojemnika powinien powędrować.
A może gra planszowa…
Pionki, kostka, plansza do gry...i nic więcej nam nie potrzeba. Na zdjęciu są opisane zasady gry.
Karta pracy dla dzieci młodszych: dekorowanie obrazka zachęcającego do oszczędzania wody dowolną techniką plastyczną.
Karty pracy dla dzieci starszych: kreślenie liter W, w najpierw po śladzie potem samodzielnie, kolorowanie osoby najwyższej i najniższej, odnajdywanie litery W, w, wyszukiwanie obrazków, których nazwy zaczynają się głoską w, odnalezienie drogi wielbłądów do wody.
Kochane dzieci,
czy przyrzekacie chronić przyrodę i dbać o nią? Myślę, że z pewnością każde dziecko bardzo kocha naszą planetę - Ziemię i chce o nią dbać, dlatego przedstawię Wam teraz kodeks małego ekologa, czyli co każde dziecko powinno robić, by nasza Ziemia była piękna i czysta.
Po wysłuchaniu treści kodeksu przygotowałam dla Was dyplom przyjaciela naszej planety, który można podpisać Waszym imieniem.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie!
J.Czura
PS. Wszystkie nagrania są dostępne na naszej grupie facebookowej.
wpis edytowano 2020-04-22, 14:47