Witajcie kochane dzieci i drodzy rodzice!
Czas szybko biegnie, kolejny tydzień minął, ale niedługo już.... wakacje. I właśnie tym tematem będziemy zajmować się w tym tygodniu.
Temat:
Wakacyjne podróże.
1. Wysłuchanie wiersza Marioli Golc Słoneczny uśmiech.
Nadchodzą wakacje,
słoneczna pora.
Słoneczny uśmiech
śle więc przedszkolak.
I tym uśmiechem
ze słonkiem razem
ogrzeje wszystkie
nadmorskie plaże
Promienny uśmiech
prześle też górom,
by się nie kryły
za wielką chmurą.
Ma jeszcze uśmiech
dla wszystkich dzieci.
Niech im w wakacje
słoneczko świeci.
Rozmowa na temat wiersza.
− Kto przesyłał uśmiechy?
− Komu przedszkolak przesyłał uśmiechy?
− Dlaczego przesyłał je dzieciom?
2. Praca z tekstem (książka w kwiaty)
* str. 84 – 85
Słuchanie tekstu czytanego przez rodziców
zerówka- samodzielne czytanie tekstu
Rozmowa na temat tekstu:
- Co to jest globus?
- Dlaczego globus jest kolorowy?
- W co bawiła się rodzina Olka i Ady?
- Gdzie chciała pojechać na wakacje Ada?
* str. 92-93
Słuchanie tekstu czytanego przez rodziców
zerówka- samodzielne czytanie tekstu
Rozmowa na temat tekstu:
- Gdzie wybrali się Olek i Ada z mamą?
- O czym był film?
- Gdzie poszli po skończonym filmie?
- Czy Ty lubisz chodzić z rodzicami do kina?
- Opowiedz, co robiła małpka
3. Karta pracy, (książka niebieska cz. 4)
s. 60. Wykonanie łódki według instrukcji. Rysowanie po śladach.
s. 62. Słuchanie, dokąd podróżują ludzie podanymi środkami lokomocji. Naklejanie obok obrazków środków lokomocji obrazków odpowiednich miejsc.
s. 62–63 (na dole) Kolorowanie na obu kartach wakacyjnego pociągu.
s. 63. Nawlekanie muszelek na nitkę według wzoru (rytmu).
s. 66. Określanie, dlaczego pętle są tak narysowane. Kończenie rysowania linii między kwiatami. Kolorowanie kwiatów.
s. 67. Otaczanie w pierwszej pętli obrazków kwiatów polnych, a w drugiej – obrazków zwierząt leśnych. Kończenie rysowania linii między kwiatami według wzoru z poprzedniej karty. Kolorowanie kwiatów.
s. 68–69. Oglądanie zdjęć miejsc, w których Ada i Olek byli rok temu z rodzicami na wakacjach, opowiadanie o niektórych z nich. Rysowanie po śladzie drogi rodziny Ady nad morze.
s. 70. Rysowanie w ramce na górze karty, gdzie dziecko pojedzie na wakacje, a na dole – gdzie chciałoby pojechać na wakacje. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
s. 71. Oglądanie rysunków schematycznych. Mówienie, na co powinno się zwracać uwagę na wakacjach. Rysowanie po śladzie, bez odrywania kredki od kartki.
4. Przygotowanie do pisania:
- karta pracy, (książka niebieska cz. 4)
s. 61. Rysowanie po śladach drugiej połowy rysunku misia i lalki. Kolorowanie rysunków. Kończenie rysowania hulajnogi według wzoru.
- dzieci młodsze (książka różowa)
s. 77. Rysowanie po śladach fal. Nazywanie tego, co się w nich ukryło.
s. 78. Wskazywanie Adzie i Olkowi drogi na plac zabaw. Zaznaczanie jej.
5. Przygotowanie do czytania:
- karta pracy, (książka niebieska cz. 4)
s. 64−65. Odczytanie zdania: Jest lato. Oglądanie zdjęć, słuchanie tekstu na ich temat, Rysowanie na każdej kolejnej gałązce o jedną jagodę mniej. Kolorowanie rysunków.
- zerówka (książka zielona)
s. 77. Odszukanie w naklejkach nazw środków lokomocji przedstawionych na zdjęciach. Naklejanie ich w odpowiednich miejscach.
s. 78–79. Czytanie wyrazów. Pisanie po ich śladach. Czytanie tekstu. Odpowiadanie na pytania. Wskazywanie odpowiednich zdjęć.
6. Matematyka:
- dzieci młodsze (książka różowa)
s. 76. Kolorowanie pól według kodu. Określanie, o czym śniła Ada.
s. 79. Otaczanie pętlami muszli tego samego rodzaju. Porównywanie ich liczby.
- zabawa matematyczna – „Góralskie liczenie”
ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu
rodzic czyta dziecku zagadki, dziecko podaje wynik
zerówka: kartoniki z liczbami od 0 do 10 i znakami: +, −, =
dziecko układa działanie i podaje wynik
młodsze dzieci: 10 elementów do liczenia (np. klocki, patyczki, kamyki)
dziecko liczy na elementach i podaje wynik
Baca to starszy, doświadczony pasterz kierujący wypasem stada owiec na halach
Juhas - pomocnik bacy podczas wypasu owiec
Na hali, na hali
10 owiec juhas pasie.
Dwie w góry mu uciekły.
Ile teraz masz owiec, juhasie?
Do zagrody 9 owiec
wpędził juhas młody.
Ale cztery starsze owce
uciekły z zagrody.
Policz teraz szybko mi –
ile owiec w zagrodzie śpi?
Na hali, na hali
raz się tak zdarzyło,
że do 7 starszych owiec
3 młode przybyły.
Powiedz teraz mi –
ile wszystkich owiec
w zagrodzie śpi?
Na łące pod górą
juhas owce pasie;
cztery czarne owce
i pięć białych hasa.
Ile wszystkich owiec
jest w stadzie juhasa?
7. Rozwiązywanie zagadek o różnych środkach lokomocji.
Pędzi po torze szybko, z daleka,
bo tłum podróżnych na stacji czeka. (pociąg)
Ma skrzydła, choć nie jest ptakiem.
Lata podniebnym szlakiem. (samolot)
Ma maskę, a pod nią konie,
cylindry – nie na głowie.
A w środku siedzi człowiek. (samochód)
Ta wielka latająca maszyna
owada – ważkę, przypomina. (helikopter)
8. Zagadki słuchowe dotyczące bezpieczeństwa podczas wakacji.
Wiem, że pan ratownik
mnie nie zauważy,
dlatego nie kąpię się
na niestrzeżonej… (plaży)
Kiedy płoną lasy,
to giną zwierzęta,
dlatego dbam o to
i o tym pamiętam,
by w lesie wszystkim
żyło się dogodnie.
Z tego powodu
nie bawię się… (ogniem)
Jeśli się zagubię w obcym dla mnie mieście,
wiem, co mam zrobić, wiem nareszcie!
Mogę zaufać pewnemu człowiekowi,
czyli panu… (policjantowi)
Gdy nie ma rodziców w domu,
to choć bardzo przykro mi,
nie otwieram obcym ludziom
do naszego domu… (drzwi)
Ze względu na żmije zawsze w lesie noszę
moje ukochane, gumowe… (kalosze)
Grzybobranie to grzybów zbieranie,
a nie ich jedzenie czy też smakowanie.
Dlatego po powrocie z lasu
sięgam do grzybów pełnego… (atlasu)
Nie podchodzę do dzikich zwierząt,
bo choć są piękne i bajeczne,
bywają także dla ludzi bardzo… (niebezpieczne)
9. Praca plastyczna:
Malowanie gór farbami na pogniecionej kartce.
potrzebne będą: farby plakatowe, kartka, pędzelek, kartka z bloku technicznego.
dziecko formuje z pogniecionego papieru pasmo górskie, przykleja je na kartce z bloku technicznego; maluje farbami plakatowymi na różne odcienie brązu; maluje drzewa iglaste u podnóża gór
10. Wyprawka:
łąka latem - układanie puzzli (karta z puzzlami przedstawiającymi łąkę latem)
karta 4, „wakacje na Wybrzeżu”
potrzebne będą: wyprawka, karta 4, kartka z bloku technicznego, klej, farby plakatowe, pędzelek, kubeczek z wodą.
należy wypychać z karty gotowe elementy,
pomalować kartkę z bloku technicznego tak, aby była podzielona na trzy pasy: żółty (piasek na plaży), niebieski (morze), jasnoniebieski (niebo).
przykleić poszczególne elementy w odpowiednich miejscach na wyschniętej, pomalowanej kartce.
11. Ćwiczenia taneczne:
Idą wakacje:
https://www.youtube.com/watch?v=BmbPAd4P93E
(może pochwalicie się jak Wam wychodzą tańce )
11. Piosenki
Przyszło lato:
https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI
Bezpieczne wakacje:
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM
Pozdrawiamy Was serdecznie
Bernadetta Jagiełło i Grażyna Lichota