NAUCZYCIEL - mgr Jolanta Dycha, mgr Dorota Kańkowska
RELIGIA - informacje na stronie
parafiamodliborzyce.pl/
22.06.2020r.
Temat – LETNIA POGODA
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
Pogoda – wysłuchanie opowiadania i rozmowa na temat jego treści.
POGODA - BOŻENA FORMA
Adaś ciągle spogląda w okno. Dzisiaj z grupą przedszkolaków jedzie na wycieczkę. Ale co z tą pogodą? Czy wycieczka się uda? Mają jechać bryczką i grać w piłkę.
– Mamusiu, nie widać słońca. po niebie płyną ciemne chmury – chłopiec ze smutkiem spogląda w okno.
– Może zabiorę grubszą kurtkę, a może wyciągnę z plecaka krótkie spodnie, pewnie ich nie założę – coraz bardziej denerwuje się Adaś.
– Nie martw się, popatrz, termometr wskazuje wysoką temperaturę – tłumaczy mama.
– Jest ciepło, chociaż trochę parno. Włączymy telewizor i zaraz dowiemy się, jaka będzie pogoda – na ekranie pojawiła się mapa Polski.
– Mieszkamy tutaj, gdzie widać słońce zza chmur – tłumaczy Adasiowi mama. – Wprawdzie widać czasami padający deszcz, jednak to tylko przelotne opady.
Adaś wpatruje się w mapę pogody.
– Trochę podobna do naszego kalendarza pogody. Codziennie wspólnie z panią zaznaczamy na nim pogodę, jaką zaobserwowaliśmy w drodze do przedszkola. Wybieramy chmurki, krople deszczu, ugięte na wietrze drzewa.
Zegar wybija ósmą godzinę.
– Na nas już czas – mama z Adasiem idą do przedszkola.
– Będzie wspaniale, zobaczysz. Przebierz się w krótkie spodenki, jest coraz cieplej.
Pogoda dopisała. Chociaż było pochmurno, nie spadła ani jedna kropla deszczu. Były: spacer nad jezioro, przejazd bryczką i oczywiście gra w piłkę. Dzieci wróciły bardzo zadowolone, chociaż trochę zmęczone.
Po przeczytaniu opowiadania R. zadaje dzieciom pytania:
Gdzie wybierał się Adaś?
Dlaczego chłopiec był zmartwiony?
Jaką pogodę wskazywała prognoza w telewizji?
Jaka pogoda była na wycieczce?
„Zjawiska atmosferyczne” – R. rozmawia z dziećmi o zjawiskach atmosferycznych charakterystycznych dla poszczególnych pór roku. Pyta:
Czym różni się lato od innych pór roku?
Co dzieci robią w lecie, jaki to dla nich czas?
Prezentuje dzieciom piktogramy zjawisk kojarzących się z latem: słonko, wiatr, upał, piorun, ulewa. Dzieci dopasowują nazwy do poszczególnych ilustracji. Następnie układają nazwy z liter Alfabetu, rozpoznają i nazywają spółgłoski i samogłoski.
• ilustracje lub „Prognoza pogody” – tworzenie mapy pogody. R. prezentuje mapę Polski, przypina na niej symbole zjawisk pogodowych. Wspólnie z dz. odczytuje z mapy prognozę pogody. Nazywa i wskazuje kierunki na mapie: północ, południe, wschód, zachód. Następnie zapowiada pogodę na następne trzy dni, a dz. samodzielnie tworzy na jej podstawie mapę pogody.
• mapa Polski, symbole zjawisk pogodowych - Załącznik LATO
„Pogodowe rytmy” – zabawa ruchowa. R. prosi dzieci o określenie głosek w nagłosie następujących słów: słońce, deszcz, burza, tęcza.
Następnie powtarzając rytm: słońce, deszcz, burza, tęcza itd. dziecko wybiera z Alfabetu litery, które odpowiadają głoskom w tych nazwach. Dziecko tańczy swobodnie do piosenki TĘCZA CZA-CZA-CZA.
Dz. rysuje schematycznie rytm: słońce, deszcz-kropla, burza-chmurka z zygzakiem, tęcza-łuk przez całą długość kartki
• Alfabet, kartka, ołówek
Praca z Kartą Pracy 4 nr 41a – łączenie w pary obrazka z cieniem, odszukiwanie i odczytywanie liter, tworzenie z nich wyrazów.
• ołówek
Praca z Kartą Pracy 4 nr 41b – uzupełnianie ilustracji symbolami pogody, czytanie globalne nazw dni tygodnia.
• kredki
Dzieci, które wykonają dowolną, tematycznie zaproponowaną pracę plastyczną w domu (we współpracy ze swoimi Rodzicami) i chciałyby ją zaprezentować swoim koleżankom i kolegom, mogą przesłać jej zdjęcie do wychowawcy na podany adres mailowy:jolanta.dycha@onet.pl
Praca zostanie zamieszczona na stronie przedszkolnej.
23.06.2020r.
Temat : W GÓRACH
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
R:Mamy dzisiaj wyjątkowy dzień. Przeczytam Ci wiersz, a ty posłuchaj go uważnie i opowiesz mi o czym on opowiada.
„TATO I JA” - Bożena Forma
Chodzę z Tatą do parku,
chodzę z Tatą do kina.
Tatuś miło mnie wita,
kiedy dzień się zaczyna.
Kiedy lato nastaje
wędrujemy po górach.
Zdobywamy szczyty
tonące w gęstych chmurach.
Często rozmawiamy.
Mamy tajemnic wiele,
bo tak się zachowują
najlepsi przyjaciele.
R. pyta :
O czym była mowa w wierszu?
Jak myślisz, dlaczego przeczytałam ci właśnie ten wiersz? / dążymy do tego by dziecko skojarzyło, że dziś jest Święto Taty/
Czy Twój Tata rozmawia z tobą, dyskutuje i zabiera cię na spacery w różne miejsca?
O jakim miejscu była mowa w wierszu? /o górach/
Czy chciałbyś kiedyś pojechać w góry? Np. kiedy skończy się zagrożenie związane z KORONAWIRUSEM?
W takim razie musimy przypomnieć sobie, co wiemy o górach.
„Góry to…” – zabawa w skojarzenia. R. pokazuje dz. mapę fizyczną Polski. Dz. mówi, z czym kojarzą mu się góry. R. zadaje pytania:
Czy byłeś kiedyś w górach?
Jak się nazywają góry w Polsce?
Jak wyglądają góry?
Czym się od siebie różnią?
Co można robić w górach?
Jakie zwierzęta i rośliny można spotkać w górach?
Jak powinniśmy się zachowywać na szlaku turystycznym?
R. pomaga dz. zlokalizować na mapie Góry Świętokrzyskie, Karpaty, Sudety, prezentuje pejzaż górski.
• Załącznik
GÓRY, NASZE GÓRY – słuchanie wiersza, wytłumaczenie pojęć: hale, baca.
Góry, nasze góry - Janina Porazińska
Góry, nasze góry. Hale, nasze hale.
Kto was zna tak dobrze, jako my, górale.
Góry, nasze góry. Wy, wysokie szczyty.
Kto was przewędrował? Góral rodowity.
Po lekturze wiersza R. zadaje dz. pytania:
Kto to jest góral?
Gdzie według wiersza góral wypasa owce?,
Co to są hale?,
Jak nazywa się góral, który zajmuje się wypasem owiec na halach?
R. prezentuje napisy: hale, baca, owce, Tatry, dzieci je czytają, następnie układają z liter Alfabetu.
• Alfabet, napisy: hale, baca, owce, Tatry - Załącznik
„W górach” – zapoznanie dzieci z nazwą najwyższych polskich gór i ich szczytami. R. pokazuje dz. na mapie Polski pasmo Tatr. Prezentuje napis Tatry, który dz. odczytuje. Następnie dz. stara się odczytać nazwy rzek, które mają swoje źródła w Tatrach, oraz nazwy miejscowości z tego regionu. R. wspólnie z dz. omawia góralskie tradycje: stroje ludowe, gwarę i potrawy.
• napis do czytania globalnego Tatry, zdjęcia i ilustracje związane z góralskimi tradycjami
„Na górskim szlaku” – R. tworzy tor przeszkód imitujący górski szlak. Podczas jego pokonywania mogą pojawić się przeszkody, np. przejście po kamieniach (woreczki gimnastyczne), skok przez kałuże (obręcze), przejście przez kładkę nad strumykiem (równoważnia), wąska ścieżka (długi sznurek/skakanka). Dz. z domownikami idą jedno za drugim, zachowując bezpieczne odległości, ostrzegając się nawzajem przed niebezpieczeństwem, pomagają sobie wzajemnie.
• woreczki gimnastyczne, obręcze, równoważnia, długi sznurek/skakanka
Praca z Kartą Pracy 4 nr 43a – wycinanie dwustronnych puzzli, układanie wybranego obrazka, naklejanie go na kartce. • KP4, nożyczki, klej•
Portret taty – praca plastyczna R. pyta:
Powiedziałeś, że dziś jest Święto Taty. Kiedy ktoś ma swoje święto, to co należałoby uczynić dla tej osoby? /złożyć życzenia, dać prezent, grzecznie się zachowywać by tata mógł odpocząć/.
Jak myślisz, z czego najbardziej ucieszyłby się tatuś?
Proponuję ci byś namalował farbami portret taty. Piękne życzenia i twoja praca będą wspaniałym prezentem z którego Tatuś się bardzo ucieszy. Na odwrocie wkleimy krótki wierszyk, by tatuś zawsze pamiętał od kogo i kiedy otrzymał ten prezent.
Dziś Dzień Ojca Drogi Tato.
Co Ty dzisiaj powiesz na to?
Ślę Ci szczere me życzenia.
Czy w Twym życiu to coś zmienia?
Mam nadzieję, że się cieszysz!
I że dzisiaj się nie spieszysz.
Bo to święto jest dla Ciebie,
byś urządził je dla siebie.
Ile kwiatków w maju,
Ile szczęścia w raju,
Tyle radości i słodyczy
Kochający/a synek/córcia życzy.
JĘZYK ANGIELSKI - HOLIDAYS
W tym tygodniu wzbogacamy słownictwo w języku angielskim związane z letnim wypoczynkiem. Materiały do zajęć do pobrania ze strony:
https://easyenglishland.wordpress.com/2020/06/18/holidays-material-leksykalny-w-jezyku-angielskim-dla-dzieci-zwiazany-z-letnim-wypoczynkiem/?fbclid=IwAR2e2QM39MpNcgorLvu_nl5ldttBryT9QD-nXN4IVjF6ZBKzMJx5bjDjXEo
24.06.2020 r.
Temat – NAD WODĄ
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
„Słoneczny łańcuch skojarzeń” – łańcuch skojarzeń. R. wyjaśnia, że zabawa polega na tworzeniu łańcucha skojarzeń. R. mówi słowo: słońce i prosi, aby dziecko powiedziało słowo, które kojarzy się ze słońcem. Każde następne, kolejne słowo musi być związane z poprzednim.
„Nad morzem” – R. prezentuje dz. na mapie Polski obszar Morza Bałtyckiego. Zachęca dz. do podawania nazw państw, które mają dostęp do morza, odczytuje nazwy polskich rzek, które do niego uchodzą. Następnie R. pokazuje dz. zdjęcia przedstawiające krajobraz morski: mewy, fale i wiatr. Zadaniem dz. jest rozpoznawanie i wyodrębnienie głoski w nagłosie i wygłosie słów: mewy, fale, wiatr i ułożenie nowych słów zaczynających się od wyodrębnionych głosek (słowa powinny być związane z morzem). R. zwraca uwagę, że w języku polskim nie występują wyrazy zaczynające się od głoski y.
• mapa Polski, zdjęcia przedstawiające krajobraz morski, mewy, fale i wiatr - Załącznik
„Plażowe zagadki” – R. wskazuje dz. żółty materiał ułożony w widocznym miejscu, zwraca uwagę na przedmioty, które są pod nim schowane. Wyjaśnia, na czym będzie polegała zabawa: Wiatr wiejący na plaży przykrył piaskiem różne przedmioty. Twoim zadaniem jest odgadnięcie za pomocą dotyku, co ukryło się pod piaskiem. Następnie dz. dotyka rzeczy spod materiału, odgaduje, co to za przedmiot. Następnie dzieli jego nazwę na sylaby i głoski, przelicza je, podaje pierwszą, kolejną i ostatnią głoskę, podaje słowo, które się rymuje z daną nazwą, układa zdanie z daną nazwą
• żółty materiał, różne przedmioty
„Zapamiętaj ten wzór” – R. układa ze sznurka na dywanie wzór fali. Dz. chodzi wzdłuż sznurka drobnymi kroczkami. Następnie R. usuwa sznurek, a dz. idzie według zapamiętanego wzoru.
• sznurek
„Górski pejzaż” – praca plastyczna. Dz. otrzymuje duży arkusz papieru, pędzle i farby. Zadaniem dz. jest namalowanie górskiego pejzażu.
• arkusz papieru, pędzle, farby
„Rekin i krab” – zabawa ruchowa orientacyjna. R. układa na podłodze linię ze skakanek. Umawia się z uczestnikami, że z jednej strony linii jest morze, z drugiej – piasek. Na hasło R.: krab! wszyscy muszą uciec z piasku przed krabem – przeskoczyć na morze. Na hasło R. rekin! wszyscy uciekają z morza na piasek. R. podaje hasła coraz szybciej, może je przeplatać innymi hasłami dla zmylenia.
• skakanki
Praca z Kartami Pracy 4 nr 44a – łączenie liczb od najmniejszej do największej, rysowanie rybek według instrukcji, zapisywanie i obliczanie działania.
• ołówek, kredki
Praca z Kartami Pracy 4 nr 44b – podawanie nazw obrazków, dzielenie nazw na sylaby, pisanie sylab po śladzie, dopisywanie brakujących sylab.
• ołówek
„Tacki z piaskiem” – zabawy grafomotoryczne z wykorzystaniem tacek z piaskiem do rysowania. Dz. wykonuje rysunki według własnego pomysłu – palcem, patykiem, drugą stroną kredki. Następnie odwzorowuje gotowy obrazek na papierze. Może także posmarować wybrane elementy obrazka klejem i posypać je piaskiem.
• tacki z piaskiem, patyki, kredki, kartki A4, klej
25.06.2020 r.
Temat – BEZPIECZNE WAKACJE
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
„Wyruszamy w podróż” – rozmowa kierowana na temat planowania podróży. R. pyta dziecko: O czym należy pamiętać, gdy wyrusza się w podróż? Dziecko tworzy listę rzeczy, które są niezbędne, np. na wycieczce w górach, na wakacjach nad morzem, na wycieczce w lesie, nad wodą, na łące. Następnie R. omawia środki transportu, którymi można udać się w podróż. Prezentuje bilety lotnicze, autobusowe i kolejowe. Wspólnie z dz. odczytuje informacje o podróży zamieszczone na biletach. R. pokazuje dz. różne przewodniki turystyczne. Zwraca uwagą na atrakcje turystyczne danego regionu, miejsca, które warto zobaczyć.
•np. bilety lotnicze, autobusowe i kolejowe, przewodniki turystyczne
Wakacyjne rady – wysłuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści. R. mówi: Żeby wakacje były przyjemne i bezpieczne, musimy zachowywać się w odpowiedni sposób. Posłuchaj wiersza z wakacyjnymi radami i postaraj się je zapamiętać.
WAKACYJNE RADY - Wiera Badalska
Głowa nie jest od parady,
służyć ci musi dalej.
Dbaj więc o nią i osłaniaj,
kiedy słońce pali.
Płynie w rzece woda
chłodna, bystra, czysta,
tylko przy dorosłych
z kąpieli korzystaj.
Jagody nieznane,
gdy zobaczysz w borze:
Nie zrywaj! Nie zjadaj! –
bo zatruć się możesz.
Urządzamy grzybobranie,
jaka rada stąd wynika:
Gdy jakiegoś grzyba nie znasz,
nie wkładaj go do koszyka.
Biegać boso jest przyjemnie,
ale ważna rada:
– idąc na wycieczkę pieszą
dobre buty wkładaj!
Po lekturze wiersza R. rozmawia z dz. na temat jego treści. Prosi o wymienienie i omówienie wszystkich rad, które się w nim znalazły, dz. notuje je w dostępny sposób (rysuje lub pisze), po skończeniu proponuje i notuje inne wakacyjne rady.
„Przestrzegaj zasad” – rozmowa na temat bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Przypomnienie numerów alarmowych: 112, 999, 998, 997. R. rozkłada na podłodze ilustracje i przypomina zasady dotyczące bezpiecznego zachowania podczas wakacji. Dzieci przyporządkowują każdą zasadę do odpowiedniej ilustracji, układając je pod napisami. Przykładowe ilustracje: Dzieci bawiące się pod parasolem. Dzieci kąpiące się w obecności rodziców. Palenie ogniska w dozwolonym miejscu. Sprzątanie śmieci po wypoczynku w lesie.
• ilustracje prezentujące bezpieczne zachowania podczas wakacji
„Pomocne znaki” – nauka odczytywania znaków. R. prezentuje znaki, które informują, co wolno robić, lub zakazują różnych aktywności ze względu na możliwe niebezpieczeństwa. Dz. próbuje samo sformułować, co oznaczają konkretne znaki, np.: pole namiotowe, plaża strzeżona, punkt informacji turystycznej, zakaz kąpieli, zakaz rozpalania ognisk. Dz. porównuje kształty i kolory znaków. R. pokazuje także sposób oznaczenia szlaków turystycznych oraz kolory i znaczenie flag na kąpieliskach.
• znaki: pole namiotowe, plaża strzeżona, punkt informacji turystycznej, zakaz kąpieli, zakaz rozpalania ognisk, oznaczenia szlaków turystycznych, flagi do oznaczania kąpielisk
„Mali ratownicy” – zabawa muzyczna połączona z nauką zasad. Dzieci dostają „megafony” (rolki po papierze toaletowym). R. odtwarza dowolny utwór instrumentalny, a dzieci tańczą z rolkami według własnego pomysłu. Na przerwę w muzyce R. recytuje fragment po fragmencie wybraną zasadę dotyczącą bezpieczeństwa podczas wakacji, a dz. głośno powtarza ją przez megafon – jak ratownicy na plaży.
• CD, rolki po papierze toaletowym
Praca z Kartami Pracy 4 nr 45a – podawanie nazw przedmiotów i zwierzęcia na obrazkach, wpisywanie liter do właściwych okienek, odczytywanie hasła.
Praca z Kartami Pracy 4 nr 45b – poruszanie się po planszy zgodnie z kodem, rozmowa na temat miejsc przedstawionych na zdjęciach. • KP4
26.06.2020 r.
Temat – MOI PRZYJACIELE
PROPOZYCJE ZAJĘĆ:
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z domownikami
1.
„Berek żuraw” – uczestnicy biegają po pokoju parami, trzymając się za ręce. Jedna para jest berkiem. Gdy zbliża się do innej pary, jedno z dzieci unosi nogę, przekłada rękę pod kolanem i łapie się za nos. Druga osoba pomaga mu zachować równowagę. W takiej pozycji para jest chroniona przed złapaniem. Jeśli dzieci nie zdążą ustawić się w ten sposób, a para będąca berkiem ich dotknie, same stają się goniącymi.
2.
„Rajd rowerowy” – uczestnicy siedzą w kręgu. Kładą się na plecach i naśladują jazdę rowerem do słów rymowanki: Jedzie rowerek na spacerek, jaki z tyłu ma numerek. Następnie wjeżdżają pod górkę – zwalniają, zjeżdżają z górki – przyśpieszają, jadą po prostej – bardzo szybko. Na koniec po kolei wymieniają wakacyjne miejsca, do których przyjechały.
3.
„Łodzie” – R. rozdaje uczestnikom kocyki. U. siadają w klęku na złożonym na pół kocyku. Kocyki to łodzie, a rączki dzieci to wiosła. U. płyną, odpychając się od podłogi, w wakacyjną podróż. Po drodze napotykają różne trudności i przeszkody. Muszą przepłynąć pod ławeczkami, jedno za drugim, następnie przejść i przenieść swoją łódź nad ławeczką, pokonać slalom między słupkami.
• ławeczka, kocyki, słupki
4.
„Zamki z piasku” – U. budują zamki z klocków z gąbki i różnych pomocy gimnastycznych. R. zachęca, podpowiada.
• klocki z gąbki, różne pomoce gimnastyczne
5.
„Pszczółki do ula” – U. naśladują pszczoły. Na komendę R.: Pszczółki na łące biegają po całej wyznaczonej przestrzeni, a na komendę: Pszczółki do ula chowają się do domków zrobionych przez innych U., którzy chwytają się za rączki i wpuszczają pszczółki do środka.
6.
„Powódź i samolot” – U. ruchem naśladują powódź – wchodzą na drabinki/krzesełka na określoną wysokość, potem samolot – leżą tyłem na podłodze, ręce w bok. R. bardzo szybko zmienia komendy, jeśli ktoś się pomyli, odpada z zabawy i kibicuje pozostałym.
„Witam wszystkich, którzy…” – zabawa integracyjna. U. siedzą w kole. R. wypowiada początek zdania: Witam wszystkich, którzy… i kończy je dowolnie, np.: lubią lody czekoladowe; mają na sobie coś zielonego; są dziś w dobrym humorze. U., którzy identyfikują się ze słowami R., wstają i machają do pozostałych.
„Mój przyjaciel” – rozmowa na temat przyjaciół, próba określania, kto to jest przyjaciel. R. zadaje pytania naprowadzające:
Kogo nazywamy przyjacielem?
Czym przyjaciel różni się od kolegi?
Jak powinien się zachowywać przyjaciel?
Co to znaczy, że prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie?
Czy ty masz przyjaciela?
Następnie dz. kończy zdanie: Mój przyjaciel jest… – stara się dodać jak najwięcej określeń.
„Koleżanki i koledzy” – R. proponuje dz. wykonanie pamiątkowej planszy przedstawiającej postacie - rysunki wszystkich dzieci z grupy. R. przygotowuje karton w dużym formacie. Dziecko po narysowaniu samodzielnie lub z pomocą R. podpisuje imionami narysowane koleżanki i kolegów.
Dz. mówi, z kim z grupy lubiło się bawić w mijającym roku, kto jest jego ulubionym partnerem do towarzystwa i zabaw.
• duży arkusz papieru, kredki
Zabawy ruchowe przy piosence Po łące biega lato Odtwarzanie rytmu poznanej piosenki za pomocą dostępnych instrumentów perkusyjnych.
• instrumenty perkusyjne
Praca z Kartami Pracy 4 nr 46a – czytanie zdań, rysowanie lodów, wykonywanie obliczeń, łączenie podpisów z właściwymi obrazkami. • KP4, ołówek, kredki
Praca z Kartami Pracy 4 nr 46b – podawanie nazw przedmiotów na ilustracjach, wyszukiwanie nazw wykreślance.
• KP4, ołówek
JĘZYK ANGIELSKI - HOLIDAYS
Utrwalamy słownictwo w języku angielskim związane z letnim wypoczynkiem. Materiały do zajęć do pobrania ze strony:
https://easyenglishland.wordpress.com/2020/06/18/holidays-material-leksykalny-w-jezyku-angielskim-dla-dzieci-zwiazany-z-letnim-wypoczynkiem/?fbclid=IwAR2e2QM39MpNcgorLvu_nl5ldttBryT9QD-nXN4IVjF6ZBKzMJx5bjDjXEo